Dossiers - News

Groen rukt op. Batterijen houden omzet aan de gang

  • Non Food

De wereld van de baterijen heeft vele spelers. Duracell, Energizer, GP, Memorex, Panasonic, Philips, Sony, Symex, Uniross en Varta vechten om de aandacht van de consument. Dat doen ze niet allemaal op dezelfde manier. We polsten bij enkele fabrikanten naar de huidige trends.

De batterijenmarkt was de afgelopen jaren stabiel te noemen. Het foodkanaal was goed voor 55% van de verkoop (GfK 2007). AC Nielsen weet dan weer dat de categorie herlaadbare batterijen groeit van 3.1 miljoen cellen naar 3.7 miljoen cellen en van 8.5 miljoen euro naar 9.4 miljoen euro (AC Nielsen YTD 07 YTD 08). Private label batterijen vertegenwoordigen in ons land 46,8?% in volume en 22,9?% in waarde.

Groen of niet??

Prijs, promoties en extra presentaties blijven belangrijk voor de verkoop van batterijen, maar ook het groene aspect speelt meer dan vroeger. “De Belg kocht vroeger een groen product als het niet meer kostte. Nu is hij of zij wel bereid om hiervoor iets extra neer te tellen,” merkt Daniël Vreven van Memorex op. Je krijgt ook steeds meer waar voor je geld en daar zit de ready-technologie voor iets tussen. Batterijen worden groener en ze gaan langer mee. In vergelijking met NiCd-batterijen hebben NiMH-batterijen (nickelmetaalhydride) een lange gebruiksduur, zijn ze milieuvriendelijker en hebben ze geen ‘geheugeneffect’, zodat de capaciteit langer wordt behouden. Deze technologie is in opmars. Bij Memorex bedraagt het aandeel van de Memorex Ready al meer dan de helft van de verkoop van herlaadbare batterijen. Memorex zet zwaar in op deze batterijen en heeft als voordeel dat alle formaten (AA/AAA/C/D/9V) in ready-formaat worden aangeboden.

“De laatste generatie oplaadbare batterijen Ready2Use-batterijen leveren een belangrijk voordeel op voor de consument,” zegt Esther Peek van Varta. “De batterijen zijn rechtstreeks uit de verpakking bruikbaar, behouden tot 80?% van hun capaciteit, ook als ze een jaar niet gebruikt in de la hebben gelegen. Je kan ze bovendien tot 1000 keer weer opladen.”

Vergeet intussen ook de laders niet. Die worden steeds praktischer en intelligenter. Memorex brengt geregeld innovaties op de markt, net als Varta, dat zelfs een solar charger op de bracht bracht.

image_8_520

Alkaline houdt stand.

Groen rukt dus op, maar toch is de klassieke alkalinebatterij nog steeds de meest verkochte, meldt Anneleen van Troos van Philips. Geen wonder: de grootste piek in de verkoop ligt nog altijd in het ‘gifting season’: de periode van Sinterklaas tot einde eind december. En daar hoort veel speelgoed bij dat op batterijen werkt. Doordat de toepassingen zijn uitgebreid naar digitale fototoestellen, mp3-spelers enzovoort is er wel een tweede piek ontstaan in de zomer.

Sodibel is agent voor Sony maar besliste zes jaar geleden om daarnaast een eigen merk in te voeren. Symex was geboren en het marktaandeel neemt elk jaar lichtjes toe. “Dat zijn enkel alkalische batterijen,” zegt Simon Levy van Symex, “omdat de vraag naar herlaadbare batterijen nog te gering is.”

Wellicht komt er ooit een ‘point of no return’ waarbij de consument voluit kiest voor groene batterijen. “Een Europese richtlijn in de stijl van het verbod van verkoop van gloeilampen, ten voordele van spaarlampen, LED en zo,” zegt Daniël Vreven, “zou ons insziens geen overbodige luxe zijn. Met andere woorden: een verbod van wegwerpbatterijen (om de afvalberg terug te dringen) ten voordele van de ‘ready’- battijeren.”

Goede presentatie essentieel.

Batterijen staan in 93% van de gevallen niet op het boodschappenlijstje. “De consument moet dus in de winkel herinnerd worden aan de aankoop van batterijen,” zegt Esther Peek. “De consument loopt langs het schap en denkt ‘Oh ja ik heb nog batterijen nodig’. Vervolgens denkt de consument ‘Heb ik AA- of AAA-batterijen nodig en koop ik alkaline of oplaadbaar? De prijs is niet het belangrijkste, de prijsperceptie van batterijen is bij de consument heel laag.”

Een rek met batterijen in de buurt van de kassa rendeert dus. “Onze ervaring is: zichtbaarheid in combinatie met prijs,” zegt Anneleen van Troos. “Met andere woorden: een voordelige batterij die makkelijk mee te nemen is.”

dossier door Gondola Magazine
Sleutel woorden
  • batterijen,trends,praktischer,intelligenter,charger