Gondola september 2013

Developed Records: 

Cactus: de ongekroonde marktleider van Luxemburg

Crisis of geen crisis, Luxemburg blijft op economisch gebied genieten van een bijzonder gunstig microklimaat. Aangezien dit gepaard gaat met een voortdurende aangroei van de bevolking, leidt dit tot een voortgezette uitbreiding van de lokale retail. Primus inter pares is zonder enige twijfel Cactus, de enige exclusief Luxemburgse distributeur. Het feit dat de keten enkel lokaal opereert is zeker geen handicap gebleken. Integendeel zelfs, Cactus is en blijft de onbetwistbare marktleider in het Groothertogdom. Tijdens onze gezellige babbel met bestuurder-directeur Laurent Schonckert, konden we alleen maar vaststellen dat Cactus investeert om nog sterker te worden en het verschil te maken.


Rudi Petit-Jean (Gamma) wil groter worden dan bol.com

Deze maand kijken we over de grenzen van de food retail en spreken we met Rudi Petit- Jean, de directeur van Gamma België. Hij vertelt ons over zijn 20 jaar bij Gamma, en blikt vooruit. “Ik sluit niet uit dat 50% van de verkoop via internet zal gebeuren.”


Hoe succesvol exporteren?

Als je als bedrijf naar het buitenland wil trekken, weet je best waar je aan begint. De ene markt is de andere immers niet, maar één ding is overal hetzelfde: je moet je huiswerk doen. Daarvoor zijn er de exportseminaries van FEVIA Vlaanderen en Green Seed. Samen organiseren zij sinds september 2012 samen sessies waarin telkens één land aan bod komt. Zeven sessies en evenveel landen later spreekt Gondola met Claire Bosch (Secreta- ris-generaal FEVIA Vlaanderen) en Philip Hore- mans (Managing Director Green Seed Belgium).


De nieuwe uitdaging van Schenk

Sinds de eerste oktober van vorig jaar is Eric Lanin algemeen directeur van Schenk Benelux. Na zo’n 22 jaar als verantwoordelijke wijnen bij Pernod Ricard Benelux, waar hij de drijvende kracht was achter het succesverhaal van Jacob’s Creek in België, gaat deze fanaat van de Languedoc een nieuwe uitdaging aan: de merken en domeinen van zijn nieuwe werkgever stevig in de markt zetten.


Magazine Summary

Actoren:
  • Green Seed & Fevia
  • Interview: Rudi Petit-Jean (Gamma)
  • De nieuwe uitdaging van Schenk
  • Albert Heijn in België
  • Dossier Alcoholische Dranken
De Feiten:
  • Info-vers
  • Consumetrics
  • Luxemburg
De Markt:
  • Dossier Koffie en Thee
  • Dossier Soep
  • Dossier Ontbijt
  • Dossier Personal Care
  • Dit is nieuw!
  • Brands
  • Field Marketing
Vakmanschap:
  • HighCo
  • Check-out
  • Winkel van de maand
  • Wijnrubriek
  • Afspraken
Vrijuit:
  • Liefde voor het vak
Bord-Bia - NL - SIDE