GfK: “Europees consumentenklimaat verbetert sterk”

De stemming onder consumenten wat betreft het economisch herstel in de afzonderlijke Europese landen is in het eerste kwartaal van 2015 verbeterd. Ook Belgische consumenten verwachten dit jaar een lichte economische groei. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK naar het consumentenklimaat bij 40.000 personen in 15 Europese landen.

 

Positieve trend
Langzaam maar zeker herstelt Europa zich van de financiële en economische crisis en in vrijwel elk Europees land groeide de economie duidelijk in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. Ook voor dit jaar de vooruitzichten zijn goed, en die aanhoudende positieve trend is ook af te lezen aan de stemming onder consumenten.

 

De stemming in West- en Zuidoost-Europese landen, waaronder Griekenland, is in sommige gevallen aanzienlijk verbeterd. Grieken hopen op belangrijke economische verbeteringen en een stijging van salarissen nu er na de verkiezingen van eind januari een nieuwe regering aan de macht is gekomen. Beide indicatoren stegen circa 30 punten in het eerste kwartaal en zijn nu ruim boven nul. Het beeld in Oost-Europa daarentegen wordt behoorlijk beïnvloed door het conflict in de Oekraïne, de spanning tussen het westen en Rusland en door de hieruit voortvloeiende sancties.

 

Toch is de stemming van Europese consument over de hele lijn positief, en dat is ook terug te zien in het GfK-consumentenklimaat voor de EU 28. De eerste drie maanden van 2015 steeg de indicator met maar liefst 4.3 punten naar 9.8 punten in maart. Dit is de hoogste waarde sinds april 2008.

 

België: bescheiden groei verwacht

De Belgische economie is het afgelopen jaar niet zo hard gegroeid als in de meeste andere EU-lidstaten. Deskundigen verwachten dit jaar een soortgelijke situatie. Belgische consumenten verwachten ook een lichte economische groei. De economische verwachtingen zijn sinds december met 11,8 punten gegroeid naar 11,4 punten. Een hogere waarde werd voor het laatst geregistreerd in juli 2014. Een jaar geleden stond de indicator veel hoger, namelijk op 30 punten.

 

Grote aankopen uitstellen

In lijn met de betere economische vooruitzichten stegen ook de inkomensverwachtingen het eerste kwartaal van het jaar met 6,7 punten naar -18.0. In februari toonde de indicator al een verbetering naar -10.0 punten. Maar de negatieve waarden laten zien dat de Belgen geen grote verwachtingen hebben wat betreft de inkomens. De koopbereidheid daarentegen is sinds december met 6,4 punten gestegen naar het huidige niveau van 8 punten. Hieruit blijkt dat Belgische consumenten een beetje terughoudend zijn met het doen van grote aankopen.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen