Fysiek winkelen weerstaat e-commerce

Ondanks de sterke groei van webshops, zal de gemiddelde Europese consument zijn winkelgedrag de komende jaren niet snel wijzigen. Het fysieke verkooppunt blijft bij uitstek zijn favoriete bestemming. Dat blijkt uit de studie “Hoe we winkelen?” van vastgoedmakelaar CBRE.

 

De consumentenenquête van CBRE peilt naar de mening van meer dan 10.000 Europeanen in 10 verschillende landen. In deze studie naar consumptiegedrag en locatiekeuze werden ook 1.053 Belgische consumenten ondervraagd. Daaruit blijkt dat het einde van de fysieke winkel zeker nog niet in zicht is.

 

Consument houdt vast aan fysieke winkel
Ondanks de concurrentie van e-commerce blijven stadscentra en winkelstraten de voornaamste plaatsen voor de consument om aankopen te doen. Vooral voor mode-items gaat die bewering op: 78% van de Europeanen koopt bij voorkeur kleding en accessoires in het centrum van de stad. In West-Europa is dat zelfs 90%.

 

Parking en assortiment
Twee op drie consumenten bepaalt zijn winkelkeuze op basis van eenvoudige factoren zoals prijs, properheid, veiligheid, en eenvoudige bereikbaarheid. “Om succes te hebben als winkel of winkellocatie, moeten dus vooreerst de basisfactoren kloppen.”, aldus Patrick Tacq, Head of Retail bij CBRE.Ook de grootte van een winkel en haar assortiment speelt een rol voor de Belgische consument.

 

Verder gaat de meerderheid van de Belgen met de auto winkelen. 60% neemt de wagen om aankopen te doen. De buitenstedelijke boodschappen worden voor 76% met de auto gedaan en in de binnenstad is dat zelfs 83%.Ook voor de lokale buurtwinkel gebruikt 43% van de Belgen de wagen. “Bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen blijven daarom onontbeerlijk om consumenten aan te trekken. Voldoende parkeerplaatsen, indien mogelijk gratis, lijken cruciaal”, klinkt het in het rapport.

 

Thuislevering op kop
Wanneer de consument dan toch online winkelt, verkiest hij thuislevering (64%) van zijn aankopen. Maar 85% van de Europeanen en 80% van de Belgen wil eerst een fysieke winkel bezoeken om kleding te voelen en te bekijken. 62% van de Belgen zou al wel eens kleding of modeartikelen online kopen, meestal met de computer en in mindere mate met de smartphone of de tablet. Slechts 21% doet hetzelfde voor de wekelijkse boodschappen. Voor boodschappen, kiest 40% van de Belgen voor een levering in de nabijgelegen winkel, 30% voor een levering aan huis, en 12% voor een levering in een winkel nabij het werk.

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen