Franchise: de motor van de markt?

Franchise blijft met rasse schreden vooruitgaan in de voedingssector. Het bewijs? Alle groepen op de markt hebben zo’n formule, uitgenomen hard discounters Aldi en Lidl. De gecentraliseerde ondernemingscultuur van de Duitse discounters maakt het moeilijk om een dialoog op te zetten met de interne partners van het netwerk. Bovendien moet je in een discountketen een zeer agressieve prijspolitiek voeren, wat veel gemakkelijker is in een structuur met eigen winkels. Bij Colruyt is het hetzelfde verhaal. De Halse distributeur wil alle besluitvormingsmechanismes in de hand houden om zijn belofte van “de beste prijs” aan de consument te houden. Dit lukt duidelijk prima. Tegelijk is men zich bij de gigant bewust van de dynamiek die uitgaat van een verkooppunt dat gerund wordt door een zelfstandige uitbater. Vandaar dat de Spar Retail-tak het even goed doet. Maar het is duidelijk dat franchise een hoeksteen is van de ontwikkeling van de Belgische retail. Er zijn tal van redenen waarom deze sector zo in de lift zit: kapitalistische redenen, sociale redenen, maar vooral commerciële redenen. Niets, zelfs niet het mooiste concept van de wereld, kan ooit de energie vervangen die de ondernemer in zijn zaak steekt. Een zelfstandig uitbater is betrokken bij alle aspecten van zijn zaak. Franchising, of beter gezegd alle verschillende formules die worden voorgesteld door de talrijke betrokken spelers, verenigt het beste van twee werelden: ondernemingszin aan de ene kant, en de steun van een structuur aan de andere. Lokale dynamiek gaat hier gepaard met de knowhow en beheersinstrumenten van een centrale.

Hoe meer dit samenwerkingsmodel doordringt in onze markt, hoe meer vereisten voor de groepen die zo’n formule aanbieden. Er moet gedialogeerd worden, er moeten instrumenten worden aangereikt die de zelfstandige uitbater geruststellen over het evenwicht van de relatie. Vooral omdat er steeds meer concurrentie op de markt is: de bekwame kandidaat-franchisenemer krijgt van overal mooie aanbiedingen. Of dit voor deze laatste dan ook reden is tot euforie? Nee, dat zou overdreven zijn. Want hoewel het potentieel aanwezig is om hem loon naar werken te verzekeren, blijven er ook nog obstakels uit de weg te ruimen. Zoals de houding van de banken bijvoorbeeld, die sinds de financiële crisis nog altijd meer dan voorzichtig zijn vooraleer ze kredieten toestaan. Om te kunnen beginnen met zijn project moet de kandidaat-franchisenemer even overtuigend als overtuigd zijn, en zowel letterlijk als figuurlijk investeren in zijn project. Franchise draait eerst en vooral rond mensen, en Gondola heeft verschillende onder hen opgezocht. Hun getuigenissen schetsen, beter dan welke cijfers dan ook, een beeld van wat het vandaag wil zeggen om een franchisenemer te zijn...

Lees verder in Gondola Magazine van juli

Auteur: 

Gondola Magazine