Fotoreportage: een “supermarkt” zonder verpakkingen

Robuust

Robuust: The Zero Waste Shop

Eind augustus opende in Antwerpen onder grote belangstelling de eerste verpakkingsvrije voedingswinkel van België de deuren. Bij Robuust wordt alles in bulk aangeboden, en moeten klanten zelf hun flessen, potjes en zakjes meenemen. 

 

 

Nog voor Robuust de deuren opende, was de mediabelangstelling al groot voor deze winkel. Het is immers nog maar de vijfde verpakkingsvrije winkel in heel de wereld. Bovendien spreekt het concept tot de verbeelding: werkelijk alles in de reguliere supermarkt is voorverpakt of wordt in wegwerpzakjes gestoken, hoe doe je het zonder als winkel? Voor producten als groenten en fruit is het nog eenvoudig. Maar ook rijst en pasta, zaden, wasmiddel en melk wordt zonder verpakkingen verkocht bij Robuust. 

 

 

De producten worden aangeboden in schepbakken (olijven, wasmiddel), dispensers (rijst, pasta, zaden, ontbijtgranen) of in bidons (ketchup, shampoo, melk) waaruit getapt wordt. In totaal staan er zo’n 340 referenties in de winkel (waarvan ongeveer 200 in food), die 50 m2 groot is. Vlees, vis of kaas vind je er momenteel niet, maar herbruikbare luiers dan weer wel. 

 

 

Eigen potjes meebrengen

Concreet moeten klanten hun eigen verpakkingen meebrengen naar de winkel, het maakt niet uit of dat nu flesjes, potjes of zakjes zijn. Die worden bij het binnenkomen gewogen en voorzien van een sticker. Klanten kunnen ook herbruikbare potjes kopen in de winkel zelf, maar die zijn erg duur. Een bewuste prijszetting die mensen moet aanzetten om hun eigen verpakkingen mee te nemen. Vervolgens vult de klant zijn verpakkingen en worden die weer gewogen aan de kassa. 

 

 

“De inspiratie voor een verpakkingsvrije winkel kwam voort uit enkele blogs over afvalvrij leven. Ik ben zelf op het idee gekomen voor de winkel, maar bij marktonderzoek bleek dat er al gelijkaardige initiatieven bestonden, bijvoorbeeld in Londen en Berlijn”, vertelt de jonge bezieler Savina Istas (25). Het is dus niet de allereerste winkel van dit type, maar het concept heeft zich wel nog altijd niet bewezen. 

 

 

De winkel heeft al veel aandacht gekregen, en tijdens ons bezoeken lopen er ook constant nieuwsgierige potentiële klanten binnen en buiten. De grote uitdaging voor Savina zal zijn om een vast cliënteel te krijgen dat meermaals per week langs komt met zijn potjes. “De nieuwe klanten moeten we de eerste keer wel helpen, en uitleggen waar ze moeten wegen enzovoort. Maar de mensen begrijpen het wel, en we hebben ook al klanten die geregeld terugkomen”, vertelt de zaakvoerster.

 

Klanten

Haar publiek bestaat voor een groot deel uit studenten en ouderen, zegt ze. “Mensen die kleine hoeveelheden en enkele porties nodig hebben”. Ongeveer de helft komt puur uit ecologische overwegingen, schat ze. Niet onlogisch, want de duurzame gedachte is dé drive achter Robuust. Naast het ecologische, besteedt Robuust ook aandacht aan biologische en lokale productie. Op één referentie na is alles in de winkel afkomstig van biologische producenten. 

 

Authentieke buurtwinkel

Is Robuust dan een supermarkt, zoals we vaak lazen of een biowinkel? Eerder een duurzame buurtwinkel, klinkt het. De winkel is helemaal niet groot, dus alles aanbieden kan sowieso niet (wc-papier vind je er bijvoorbeeld niet). Bovendien wil Savina ook zeker geen supermarktgevoel oproepen. De inrichting met steigerhout geeft de zaak dan ook een authentieke uitstraling. Het concept op zich is ook authentiek, benadrukt Savina. “Vroeger werkten alle kruidenierszaken zo”. Dat verklaart ook meteen de naam van de winkel. “Robuust wijst op iets dat niet snel kapot gaat, en de tand des tijds doorstaat”. We wensen het Savina en haar winkel alvast toe. 

 

 

Auteur: 

Carole Boelen