Een goed jaar geleden vernieuwde Delhaize al haar Proxy-concept. Dat concept werd nu ook nog eens aangepast aan een stedelijke omgeving. Een verslag van de stads-Proxy die deze week voorgesteld werd in hartje Brussel.

Het is een feit dat consumenten steeds minder tijd hebben voor hun boodschappen, en dat is des te meer het geval in een stad. Om beter aan de behoeften van de stadsklanten te voldoen, herbekeek Delhaize haar Proxy-concept. De buurtformule van Delhaize kreeg in september vorig jaar al een volledige make-over, waarbij het concept helemaal vernieuwd werd. Nu werd dat nog eens aangepast aan een stadspubliek. De vernieuwde Proxy ‘Manhattan’ in Brussel is een pilootwinkel en wordt uitgebaat door Ben Yaghlane, die ook al gerant is van de AD Delhaize op de Anspachlaan. De winkel bevindt zich op een boogscheut van de Carrefour express ‘Manhattan’, ook een buurtwinkel die in februari 2013 op maat van de stad werd vernieuwd. 

Overzicht

Op een winkeloppervlakte van 700m2 worden 10.000 à 12.000 referenties aangeboden. Net als bij de nabije Carrefour express, wordt gebruikt gemaakt van lage winkelmeubels zodat de klanten een goed overzicht bewaren van de winkel. Om de klant nog verder te helpen om snel de gewenste rayon te vinden wordt op de winkelvloer ook indicaties aangebracht en verandert de vloerkleur naargelang de rayon. 

 

Broodjes 

Voor het aanbieden van klaargemaakte broodjes werkt Delhaize samen met externe partner Château Blanc. Er worden ter plekke belegde pistolets en croissants aangeboden.

Self-scanning

In totaal beschikt de winkel over 10 kassa’s: 4 klassieke kassa’s en 6 self-scan kassa’s waar je enkel met de kaart kan betalen. Op maat van de kleine aankopen en de snelle boodschappen dus, waardoor al te lange files aan de kassa vermeden worden.

Vegetarisch

De versafdeling in deze Proxy zet sterk in op vegetarisch, met een uitgebreid aanbod, en op kazen met AOC-keurmerk. Verder focust de winkel ook op wijn, foodpairing, gezonde producten, speciaalbieren en ethnische voeding.

Twee circuits

Het verkooppunt is opgedeeld in twee zones: een kort circuit (fruit en groenten, fresh food & drinks, sushi, bereide maaltijden) en een lang circuit (verse en droge voeding). Het korte circuit herkent de klant aan de donker grijze vloerkleur, en het lange aan het licht grijs.

 

10 tot 20 winkels

Delhaize wil tegen eind 2015 tien tot twintig winkels volgens het nieuwe concept openen.