Foodservice: strategische veranderingen

De social catering past management en strategische principes uit de retailsector toe.
De social catering (of de grootkeukensector van destijds) groepeert de segmenten zorg,onderwijs,en bedrijf. Dit is een stabiel groeiende markt die elke jaar via 12.500 outlets nagenoeg 400 mio maaltijden en 108 mio ontbijten aanbiedt met een foodcost waarde van 1.5 miljard euro voor voeding en drank. De huidige economische toestand,gebrek aan voldoende geschoold personeel maar ook strenge juridische reglementeringen; voedselveiligheidsnormen (haccp) en tendenzen naar samenwerking en outsourcing maken dat de sector nog meer gestructurreerd en professioneel zal worden gerund

De Belgische Foodservice in cijfers:

Belgische ziekenhuizen kopen per dag voor 405.000 euro voeding en dranken aan, dit betekent een waarde van 150 mio euro op jaarbasis.
Woon-en zorgcentra zijn prima investeringen voor immo-investeerders of bouwpromotoren; in 2020 zitten we met 2.2 mio 65 plussers. 87% van de gemeenten doen aan maaltijdbedeling. De gevangenen consumeren 7.2 mio maaltijden per jaar, binnen de overheid is dit 30 miljoen. Ongeveer 45% van food, beverages en onderhoudsproducten worden via groeperingen, cateraars, centrales of samenwerkingsakkoorden aangekocht.

Strategische accountbenadering wordt een must voor producenten
"Door deze groeiende structurering en concentratie is het niet meer opportuun als salesman elke site afzonderlijk te benadering",volgens Eddy Bovijn, Food In Mind . Afspraken van Key Accounts op centraal niveau die een win-win situatie uitbouwen met de klant worden noodzakelijk. Samen met het Accountteam (sales-marketing-logistiek-culinaire ontwikkelaar) worden tailor-made programma’s ontwikkeld. Het tijdperk van hunters en farmers is aangebroken, en de ontwikkeling van private label onder prijsdruk krijgt vorm: Door de economische crisis wordt er minder gesubsidieerd door bedrijven of onderwijs in de foodcost. Hierdoor zullen standaardmaaltijden tegen zeer democratische prijs integraal worden betaald door de leerling of werknemer. Nieuwe systemen worden moenteel ontwikkeld, b.v. Aradis (de consument digitaal in kaart bengen), een door de internationale cateraar Aramark ontwikkelld systeem waarmee hij gegevens van patienten centraal bijhoudt zodat maaltijden vlugger en meer klantgericht worden bereid en beleverd. Een andere sterke trend is de Branding en shop in the shop. Zowel de producent als de cateraar benadrukken merken en concepten zodat merkentrouw kan gecreerd worden bij de actuele klant (zieconcept Deli-marché van de Compass-Group)

Deze gegevens zijn gebaseerd op een studie van Food In Mind en is verkrijgbaar vanaf 1 september 2009 zie website www.foodinmind.com. Gedurende de periode januari- juli 2009 contacteerde Food in Mind 360 instellingen uit de sector Business & Industry-Health/gezondheidszorg en Education/onderwijs (60 expert interviews en 300 telefonische contacten); en kwam tot de gelukkige constatatie dat de tijd dat de grootkeukensector werd aanzien als oudbolig en amateuristisch stilaan voorbij is.

Auteur: 

Pierre-Alexandre Billiet