Familiereünie bij Colruyt...

Op de uitnodiging voor de persconferentie stond dat het over een ‘informeel onderhoud’ ging en dat bleek helemaal terecht. Op vrijdag vijf oktober werden de journalisten die naar Halle getrokken waren op de eenvoudige maar hartelijke manier ontvangen die we gewoon zijn van het huis. Het doel van het twee uur durende evenement was de aankondiging dat Frans Colruyt verantwoordelijk wordt voor de retailbranche van de groep. Op hun eigen ontspannen manier leggen de beide neven uit hoe de taakverdeling er in de toekomst ten huize Colruyt zal uitzien. Frans, 52, wordt operationeel directeur (COO), terwijl aan CEO Jef het voorzitterschap toekomt en de leiding over de andere activiteiten.

Onthullingen werden er niet gedaan, maar die hadden we dan ook niet verwacht. Er werd met geen woord gerept over de beschuldigingen van prijsafspraken, geformuleerd door de Raad voor de Mededinging, in de afdeling parfumerie en drogisterij tussen zeven Belgische retailers. Frans en Jef Colruyt doen hier erg laconiek over. Naar eigen zeggen omdat ze de instructies willen volgen van hun juridische dienst, maar ook omdat ze niet op de hoogte zijn van dergelijke praktijken en er zeker van zijn dat hun inkopers daar vandaag geen gebruik van maken. Ze vinden het alleen erg onaangenaam om publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden zonder dat er ook maar iets van bewijs tegen hen bestaat.

Maar dit terzijde. Laten we ons concentreren op wat het duo te vertellen had op zijn ontmoeting met de pers. In februari 2011 begon Frans Colruyt nog aan een sabbatjaar, nadat hij Spar Retail op het goede spoor had gezet. De Colruyts zijn altijd spontaan en ontwapenend als ze vragen beantwoorden. Jef heeft het over de zware taak die zijn job inhoudt bij een onderneming in volle groei. “Ik ben 54 en word er niet jonger op.” Hij wil zich laten ondersteunen. En dan is neef Frans natuurlijk de ideale keuze. Dit gebeurt op hetzelfde moment dat deze laatste zich wil herbronnen en tijdens een lange werkonderbreking wil nadenken over wat hij met de rest van zijn leven gaat doen. Pragmatisme gekoppeld aan een zekere vorm van spiritualiteit, is altijd al het handelsmerk geweest van de familie. Om een lang verhaal kort te maken: tijdens een gezamenlijke wandeling kwam het idee op in beider hoofden. “Wie mij kent weet dat ik geen uren nodig heb om iets te bespreken”, aldus Jef. Frans moest er natuurlijk even over nadenken. Hij stipt aan dat hij nooit belust is geweest op macht, maar gewoon altijd alleen maar dingen wou doen waar hij zin in had. Het is op weg naar Compostella dat hij het licht ziet, na twee dagen stappen. Het eerste wat hij doet is sms’en naar Jef: “Ik heb mijn ei gelegd.”

De beide zakenlui hebben ons echter niet uitgenodigd om familieverhalen te vertellen maar wel om hun toekomstvisie voor het bedrijf uiteen te zetten.En uit te leggen op welke waarden deze gestoeld is, in deze snel veranderende samenleving.“Alles staat op z’n kop”, vindt Jef Colruyt. “De politiek, de economie, de kerk, het vertrouwen in de banken dat zoek is. Hoe zullen we morgen aankijken tegen het mobiliteitsprobleem? Hoe zal de sociale zekerheid eruitzien? Welke antwoorden gaan we ontwikkelen om de problemen van de samenleving aan te pakken? Wat betekent het voor een bedrijf? Je moet een eigen identiteit ontwikkelen, nadenken over wat je waarden zijn en daar dan trouw aan blijven.” Met andere woorden: retail gaat over het dagelijkse leven van de klanten. Het is onmogelijk voor hem om zijn toekomst te plannen zonder zich af te vragen wat de mogelijke gevolgen zullen zijn van de evolutie van de samenleving. Het is op basis van deze fundamentele vragen dat Colruyt zijn bedrijfsstrategie ontwikkelt en zijn weg naar het succes voortzet. Zelfs al zullen de groeimogelijkheden afnemen, zoals Frans beweert wanneer hij het heeft over de ware aard van de uitdagingen waar hij voorstaat. “Het komende decennium is cruciaal voor de groep. Tijdens die periode zullen we het verzadigingspunt van onze winkels bereiken. In België komt dat er binnen 6 à 7 jaar aan. Er komt ook een generatiewissel. Onze managers die nu al boven de vijftig zijn zullen dan met pensioen gaan.”

Colruyt werkt ook aan een nieuw commercieel concept. De werkgroep die aan de nieuwe generatie winkels werkt werd gevraagd om met een schone lei te beginnen. Volledig tabula rasa te maken. Of toch bijna… “Het mag uiteraard niet té veel kosten.” Colruyt zal altijd Colruyt blijven, ongeacht de voornaam die er aan te pas komt.

Auteur: 

Gondola Magazine