Slechts 10% van de Europese consumenten vertrouwt de berichten van merken op sociale media. De gebruikers van sites zoals Facebook en Twitter hebben meer vertrouwen in de berichten van vrienden dan in die van merken voor productaanbevelingen.

Dat blijkt uit een recente studie van Forrester naar de houding van consumenten ten opzichte van marketingboodschappen op sociale netwerksites. Het onderzoeksbureau vroeg peilde daarvoor naar een reactie bij een panel van 20.788 Europeanen.

Daaruit blijkt dat de Europese consumenten meer geloofwaardigheid hechten aan de mening van hun vrienden of van een expert, dan aan die van de merken zelf. Zij luisteren dus voor alles naar de mening van hun vrienden en familie over een product. Daarna volgden consumentenreviews op e-commercesites, onderzoek via zoekmachines, gesponsorde zoekresultaten en de mening van professionals.

De Europeanen lijken de marketingberichten op sociale media met argwaan te bekijken omdat ze op een of andere manier hun activiteiten verstoren. Desalniettemin is het belangrijk voor de merken om de kracht van sociale netwerken niet te onderschatten. Zij kunnen de relatie met een consument ook doen bloeien. Maar het consumentenvertrouwen wordt geboren uit een goede relatie, niet uit storende berichten.