€975 miljoen verlies voor Belgische retail door winkeldiefstal

Derving -verlies geleden door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel, administratieve fouten- is opnieuw gestegen in 2012. De Belgische retailers zagen zo 1,3% van hun omzet, oftewel €975 miljoen verdwijnen. Opvallend is ook dat georganiseerde misdaad opnieuw gestegen is in ons land.

 

€205,1 criminaliteitstax per gezin
Maar dit verlies raakt niet alleen de distributeurs, omdat het een kostenpost betekent van €205,1 per Belgisch gezin, dat zich meestal vertaalt in een prijsstijging. Ter vergelijking: internationaal bedraagt dit bedrag €101,5. Dat blijkt uit de Global Retail Theft Barometer (GRTB ).

 

Al 12 jaar vraagt Checkpoint een extern bureau een internationale enquête te houden over derving. De huidige enquête werd gehouden door Euromonitor International.16 markten werden onder de loep genomen en 157 retailers werden ondervraagd. In totaal ging het om een gezamenlijke omzet van €1.500 miljard (20% van de markt). De Belgische retailers die ondervraagd werden vertegenwoordigen €75 miljard.

 

Meer gestolen in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen
In België zijn er duidelijke verschillen per regio. De Brusselse en Waalse retailers tekenen meer verlies op door diefstal dan hun Vlaamse collega’s.

 

Vooral voedsel
Volgens de Belgische retailers kijken dieven vooral naar dure, kleine artikelen zoals batterijen, dvd’s, videospellen of ondergoed. Maar ook populaire producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden, zoals smartphones, parfums, enz.

 

Toch is er sinds enkele jaren een rode draad merkbaar. “Deze studie werpt het licht op een belangrijke tendens die we de laatste jaren qua diefstal optekenen. Retailers stellen vast dat er steeds meer voedsel gestolen wordt, en dan vooral vlees, vis, en dure kazen. Voornamelijk toe te schrijven aan de moeilijke economische situatie,” zegt Dominique Reumers, International Key Account Manager bij Checkpoint Systems. In de voedselcircuit varieert de derving van 1 tot 3%.

 

Volgens de distributeurs zouden reclameboodschappen diefstal doen stijgen. Tieners die gek zijn op de laatste gadgets en modekledij stelen vaker. En hun ouders? “Ondanks hun economische moeilijkheden blijven ouders hun kinderen verwennen door hun modeproducten te kopen. Maar dat vreet aan het huishoudbudget. Daarom verdwijnen cosmetica en scheermesjes steeds vaker ‘per ongeluk’ in hun tassen”, zegt Reumers. Kruideniers zien dan weer dat er meer frisdrank verdwijnt, en dan vooral RedBull. “De crisis maakt mensen minder geremd. Klanten zijn meer geneigd te stelen. Tegenwoordig steelt men ook goedkopere producten. Er zijn eigenlijk twee tendensen: de eerste is de impulsdiefstal, daarbij speelt de opportuniteit en rol en gaat het meestal om kleinere artikelen, en dan is er diefstal voor doorverkoop, waarbij het meestal gaat over duurdere artikelen zoals tablets of elektrische boren.

 

Meer personeelsdiefstal dan bij onze buren
Sinds het begin van de crisis stijgt de diefstal door klanten en personeel gestaag. Zowel bij ons als bij de buren neemt diefstal door klanten een flinke hap van de derving in. Toch is het minder dan bij onze naaste buren (47% in België, 59% in Nederland, 56% in Frankrijk). Wat diefstal door personeel betreft is België helaas wel koploper, met 28% tegen 19% in Nederland of 24% in Duitsland. In België vertegenwoordigen administratieve fouten 15% van de derving en leveranciersfraude 10%.

 

In termen van waarde kan diefstal door personeel voor sommige retailers veel betekenen, soms meer nog dan winkeldiefstal. Winkeldiefstal gebeurt vaker, maar het gaat meestal over goedkopere producten, terwijl diefstal door personeel minder vaak voorkomt, maar het meestal over duurdere artikelen, zoals cosmetica, make-up of parfum gaat.

 

De meest gestolen producten in de food retail:

  1. Elektronica
  2. Kleding
  3. Schoonheid en verzorging
  4. Voeding en drank

In België zijn retailers van plan meer te investeren in preventie van verlies op korte termijn. Enkele voorbeelden die uit de studie naar voren kwamen: etikettering aan de bron (tijdsbesparing, kostenbesparing), verbetering van bestaande systemen, opleiding van personeel als afschrikmiddel, en videobeveiliging.

 

Duitsland en Japan: de besten van de klas
Internationaal gezien kent Japan met slechts 1% van de verkoop de minste derving terwijl Mexico en Brazilië de hoogste dervingscijfers kennen: tot 1,6% van de verkoop. Voor de VS is dat 1,5% van de verkoop. Duitsland is het enige land uit de enquête waar retailers een daling van de winkelcriminaliteit aangeven. Wereldwijd zagen retailers meer dan €88 miljard verloren gaan door derving. Dit komt neer op een mondiaal verlies van 1,4% op de omzet van de detailhandel.

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen