CEO Gondola

Pierre-Alexandre Billiet

donderdag, 28 februari, 2019 - 09:20

Er is plaats voor 200 Jumbo-winkels

De aankondiging dat de Nederlandse supermarktketen Jumbo potentieel ziet voor meer dan 100 winkels doet bij velen de wenkbrauwen fronsen. Is daar nog wel plaats voor op de Belgische markt? Het antwoord is: ja, zonder enige twijfel. Er is zelfs plaats voor 200 Jumbo-winkels. Je hoeft maar naar de nieuwe winkels te kijken die overal in Vlaanderen en de rest van het land de grond uit schieten. Vernieuwende formules krijgen en veroveren hun plaats. Kijk naar nicheformules zoals Färm die stevig voet aan de grond krijgen. Zelfs de verkoop van voedingsproducten op de boerderij is booming en groeit even snel als e-commerce in België vorig jaar (15%).

 

De vraag is niet hoeveel winkels er nog bij kunnen op de Belgische markt, maar wel hoeveel en vooral: welke winkels moeten er weg omdat ze niet meer aangepast zijn aan wat consumenten willen? De koopkracht van de consument mag dan wel stijgen, dat reflecteert zich niet altijd in zijn koopgedrag in de supermarkt: voor producten die niet onderscheidend zijn, wil de Belg minder betalen. Peter Isaac, managing director van Jumbo België, mag dan al aankondigen dat de supermarkt geen prijzenoorlog wil ontketenen, toch is prijs voor veel Belgische consumenten voor me too-producten het belangrijkste aankoopcriterium. Het zijn vooral retailers als Makro maar ook ketens als Match die de komende negen maanden hun legitimiteit moeten bewijzen, zowel aan de Belgische consument als aan de aandeelhouders.

 

De veranderingen tekenen zich ook af bij de foodservice, waar nieuwe spelers het landschap door elkaar schudden. Oubollige horeca en foodservice vliegen eruit, nieuwe vers-concepten nemen hun plaats in. De Foodmarkt-formule van Jumbo speelt daarop in, met een aanpak die gelijkaardig is als die van Delhaize met zijn Fresh Atelier. Het pure ‘out of home’ concept La Place – dat ook in handen is van Jumbo – is een ander verhaal. België zit veel minder te wachten op een bio-versie van Lunch Garden. 

 

Samengevat: met een organische groei van 1,5 procent kan de foodretail geen natuurlijke expansie realiseren. Maar met het verdwijnen van oude formules en channel blurring komen er wel kansen voor retailers. Vooral als ze snel genoeg weten te handelen en op nieuwe trends in te spelen. En dat is iets wat Nederlandse retailers als voordeel hebben: hun snelheid. Op dat vlak ziet het er voor Jumbo goed uit. De laatste vraag die zich stelt, is: hoe zullen Belgische franchisenemers met al deze ontwikkelingen omgaan? Zij hebben jarenlang van pure vrijheid kunnen genieten, maar nu moeten zij zich aan een nieuwe context aanpassen. De inzet is voor iedereen duidelijk. Retailers, faites vos jeux.