De Belgische reclamemakers van TBWA hebben een bijzondere Pepsi-automaat ontwikkeld. Die aanvaardt enkel Facebook-likes als betaalmiddel. “Een primeur”, klinkt het.

“Een van onze medewerkers kreeg het idee voor de automaat toen hij voor de frisdrankautomaat op het werk stond en geen kleingeld op zak had, maar wel zijn smartphone. Wij zijn toen onmiddelijk met een tweedehands automaat aan de slag gegaan. Pepsi was ook meteen enthousiast”, vertelt Rindert Dalstra van TBWA.

Concreet kunnen consumenten via hun smartphone of het touchscreen op de automaat verbinding maken met de website ilikepepsi.be. Daar loggen ze in op Facebook en kunnen ze Pepsi ‘leuk vinden’. Vervolgens moeten ze kiezen tussen een gewone Pepsi of een Pepsi Max en op een digitale knop drukken. “Dat is het leuke eraan: je drukt op een knop op je gsm en er komt iets uit de automaat”, zegt Rindert Dalstra.

Maar is dit geen dure manier om ‘likes’ te verzamelen? Volgens de reclamemaker niet. “Ik denk zelfs dat het goedkoper kan uitkomen. De grootschalige sampling aan kruispunten wordt overbodig en ook een dure Facebook-campagne is niet meer nodig. Het enige wat je moet doen is de automaat terug aanvullen. Deze nieuwe manier van sampling is bovendien minder opdringerig. Je doet het immers alleen als je het zelf wilt.”

De automaat wordt deze week voorgesteld tijdens het optreden van de Amerikaanse zangeres Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis. Momenteel zijn er nog maar 2 exemplaren van, maar de kans is groot dat er nog machines volgen.