Een nieuwe Carrefour market Groep Mestdagh op ‘Retail Avenue’

Elke maand trekt Gondola naar een verkooppunt,waarvoor het waard is een omweg te maken. Voor de laatste editie (maart 2013) gingen we naar de Carrefour market Groupe mestdagh van Genval, waar we met de winkeldirecteur spraken.

“Ja, ik ben heel tevreden.” Dat was de reactie van Jean-Michel Lechien, de directeur van de Carrefour market Groep Mestdagh in Genval. Sinds 6 februari is de winkel verhuisd naar een voorlopige structuur. Er zijn namelijk belangrijke werkzaamheden aan de gang op de site van de vroegere papierfabriek van het dorp. Dit grootscheepse project is het werk van… Equilis, de immobiliënpoot van Mestdagh. De oude winkel, die zich enkele honderden meter verder bevindt en nog de naam ‘Champion Groep Mestdagh’ draagt, was immers helemaal uitgeleefd.

De steenweg in Waals-Brabant die Terhulpen en Court-Saint-Etienne van elkaar scheidt, zou je perfect ‘Retail Avenue’ kunnen noemen. Op een afstand van acht kilometer vind je er onder andere vier Carrefour markets waaronder twee ‘Groep Mestdagh’, die minder dan twee kilometer van elkaar afliggen. Verder kan je er ook je inkopen doen in een Delhaize-supermarkt, een Carrefour Express, een Shop&Go Delhaize, een Aldi, een Intermarché en een Lidl. Wat het totaal dus op tien food retailers brengt. En dan hebben we het nog niet gehad over een paar andere die op enkele honderden meters van de steenweg gevestigd zijn. Eén ding is zeker: de concurrentie is moordend in de centraal gelegen provincie, daar is Jean-Michel Lechien zich terdege van bewust.

Deze jurist, die zijn diploma haalde aan de UCL, besefte al snel dat hij liever Mercurius wou dienen dan vrouwe Justitia. Na een tijdje gewerkt te hebben in de Cora’s van La Louvière en Hornu, nam de man uit Waver in 2003 een Mestdagh over in Genval. De winkel was daarvoor ook al het eigendom van een franchisenemer, een van de eerste van de groep. De winkel moest het hebben van een lokaal cliënteel, waarvan een deel de weg ernaartoe kwijtraakte door de sluiting van een aantal plaatselijke winkeltjes en het gebrek aan parking. Wat echter niet belette dat heel wat klanten dagelijks toch te voet naar het verkooppunt trokken.

Verse producten en voorverpakte vleeswaren

Er werd besloten om voorlopig te verhuizen naar een nieuwe structuur met een toegankelijke privéparking. Het team van de ‘Mestdagh’, zoals de zaak nog door vele klanten genoemd wordt, zal er waarschijnlijk tot begin 2015 zijn tenten opslaan. Daarna opent de nieuwe winkel, die zich bevindt op de parking van de oude, zijn deuren. “Voor het ogenblik kunnen de klanten terecht op een oppervlakte van 800m2, even groot dus als de vorige. We hebben een inspanning gedaan op gebied van verse voeding zoals fruit en groenten, het 4de en 5de gamma, en ook wat betreft het aantal koelmeubelen. Verder was het de bedoeling om ook het assortiment bakkerij- en viennoiserieproducten te verruimen”, legt de directeur uit. Wel merken we op dat er werd gekozen voor voorverpakte vleeswaren, en er dus geen snijtoog meer is. “Onze beenhouwers zijn echter meer dan ooit aanwezig en zorgen ervoor dat de rekken te allen tijde goed gevuld blijven. Oorspronkelijk was het plan om ook het beenhouwersatelier te doen verdwijnen, maar ik wou absoluut de kwaliteit bewaren, zeker die van ons gehakt dat altijd veel lof krijgt. We geven ook graag raad aan ons cliënteel dat bij ons ‘à la carte’ speciale bestellingen kan doen. Het assortiment gevogelte werd gevoelig uitgebreid, net als de visproducten en de verse vis, die eveneens voorverpakt wordt aangeboden. Ook de snijmachines van de charcuterie moesten wijken voor verpakkingen onder folie. Een andere nieuwigheid is de bioafdeling, die duidelijk wordt aangegeven. De wijnafdeling was ook een van de prioriteiten. Deze is niet alleen minstens even goed als vroeger, ze werd nog eens uitgebreid met de producten van de Groep Carrefour. Als je weet dat Jean-Michel Jaeger, de wijninkoper van Gosselies, zijn licht heeft laten schijnen op het assortiment, kan je je voorstellen dat het cliënteel in volle verrukking is over het gamma.”

De non-foodafdeling werd niet verder uitgebouwd. De afdeling droge voeding werd verkleind en de facing werd gelimiteerd, zodat er toch nog zoveel mogelijk verschillende artikelen konden worden opgenomen. Het personeel is nog steeds hetzelfde. “Ze hebben zich wonderwel aangepast aan deze nieuwe verkoopruimte met vier kassa’s.” Optimisme troef dus in de nieuwe winkel, die blijkbaar heel goed onthaald werd door de klanten. “Na de openingsweek had ik zelfs de indruk dat we een nieuw cliënteel hebben aangetrokken, terwijl de mensen uit de buurt de weg nog moeten vinden nu ze vijf minuten verder moeten stappen om ons te bereiken.”

Enig minpunt: de energiefactuur

Het enige waar Jean-Michel Lechien van wakker ligt is van zijn energiekost, die hoger oploopt dan in de vroegere zaak. De structuur van het tijdelijke verkooppunt, dat drie grote blazers telt, is namelijk niet bepaald energiezuinig. En dan hebben we het nog niet gehad over de kinderziekten. De zaterdag na de opening door John Mestdagh, die een paar dagen na de sluiting van de oude winkel volgde, viel de generator in panne. “De openingsdag was alvast een groot succes”, vertelt JM Lechien verheugd. Hoe het met de concurrentie zit, met name de vlakbij gelegen Aldi? “We hebben hetzelfde cliënteel. Toen de hard discounter zijn deuren opende, hebben we ongeveer 10% van onze omzet verloren. Vandaag hebben we die teruggewonnen. We moeten het verschil blijven maken, meerwaarde bieden. Samen met de collega van Rixensart hangen we af van Gosselies en niet van Evere, zoals de winkel van Genval-La Mazerine. We hebben dus heel wat troeven!” Voor we in het centrum van Genval aankomen zien we al een nieuwe affiche langs de steenweg hangen, die reclame maakt voor de twee winkels die van Gosselies afhangen.

Auteur: 

Gondola Magazine