Een merk 'stretchen'

Alpro is niet anti-koe, maar pro-variatie
En toen viel er een uitnodiging van Alpro in de bus. Een persconferentie. De nieuwe koers van Alpro zou er voorgesteld worden. De nieuwe koers? Alpro is altijd een innoverend bedrijf geweest. In 1980 opgestart uit een droom om sojamelk te leveren aan Afrika - duurzaamheid avant la lettre - is het bedrijf via het 'health'-segment uitgegroeid tot een wereldspeler in sojaproducten en marktleider in Europa met in 2011 een omzet van 265 miljoen euro. En dit bedrijf slaat een nieuwe koers in? Onze aandacht was alvast gewekt.

Wie dacht dat het hier ging om zomaar een nieuw product, die zat behoorlijk mis. De nieuwe koers van Alpro komt nog het best tot uiting als we een aandachtige blik werpen op het eveneens vernieuwde logo. Waar vroeger een sojaboon lag te blinken op het groene blaadje, schijnt vandaag een zon over de golvende groene heuvels. Grafisch valt het verschil niet onmiddellijk op, maar de betekenis is duidelijk. Alpro heeft besloten hun merk te 'stretchen' en de eerste resultaten daarvan zijn Alpro Hazelnootdrink en Alpro Amandelmelk. Als we Bernard Deryckere, CEO van Alpro, enkele vragen willen stellen, krijgen we meteen een glas Hazelnootdrink in onze handen geduwd. Eerst proeven... Dan praten.

Alpro zonder soja?
"Maar neen, Alpro is soja en soja is Alpro. Maar daarnaast willen we ons gamma verbreden en dat doen we nu met onze amandelmelk en hazelnootdrink. Onze missie is de consument betere voeding aan te bieden en daarvoor zetten we honderd procent in op plantaardige voeding. Naast onze sojaproducten stellen we daarom alternatieven op basis van amandelen en hazelnoten voor. In de toekomst zullen we op basis daarvan ook desserts aanbieden."

Wat betekent dat voor Alpro?
"Een nieuw soort consument, een nieuwe positionering, nieuwe producten en een nieuw logo!"

Zat er dan niet meer genoeg groei in soja?
"Zeker wel, In de Europese Unie blijft soja groeien met 5 à 6 procent per jaar. De Zuiderse landen staan meer onder druk. Ondanks de economische crisis willen wij blijven innoveren. Wij hebben een visie. En onze visie is plantaardig. Op korte termijn staan er misschien moeilijke tijden voor de deur, maar op lange termijn is onze visie goed voor de mens en de planeet. En daarvoor gaan we! Met veel enthousiasme, met heel ons team..."

Hoe groot...
(Bernard gaat onverstoord verder) "...zijn wij passioneel bezig met wat we aan het doen zijn. Wij hebben twee jaar keihard gewerkt en vandaag presenteren we vol trots onze amandeldrink en hazelnootmelk. Maar dat zijn heus niet onze enige innovaties vandaag. Wij blijven ook innoveren in onze sojaproducten. Vandaag doen we dat met onze yoghurt Fruity & Creamy en onze nieuwe opklopbare room. Onze kleur is niet wit, maar groen. Wij zijn niet anti-koe, maar voor variatie! Enjoy Plant Power is niet voor niets onze nieuwe baseline. We willen een nieuwe doelgroep aanboren. Vroeger gebruikten mensen Alpro omdat ze een 'probleem' hadden, wij hadden een medische positionering. Vandaag willen we veel meer inspelen op de levensvisie van de consument. En die levensvisie wordt steeds duurzamer. Plantaardige producten zullen enkel maar aan plaats en belang winnen. Er is enorm veel variatie in dierlijke producten. Wij vragen om plantaardige alternatieven meer visibiliteit te geven. En de 'trade' moet ons daarbij helpen! Geef naast alle dierlijke melkproducten ook meerdere facings aan plantaardige alternatieven."

Produceren jullie de amandelmelk en hazelnootdrink zelf?
"Goed dat je het vraagt. Ik wil absoluut benadrukken dat de amandelmelk en hazelnotendrink in een andere fabriek worden geproduceerd dan onze sojaproducten. Onze sojaproducten worden voor honderd procent in een notenvrijeruimte geproduceerd. Voor onze amandelmelk en hazelnotendrink kopen wij pasta aan in Sicilië, Turkije en Spanje en op basis van ons recept voegen 'co-packers' bronwater toe."

Zijn er initiatieven die voor u inspirerend werken?
"Donderdag Veggiedag, een initiatief van EVA, dat vind ik fantastisch. We moeten de kinderen bewust maken en andere eetgewoonten aanleren. Voor de volwassenen zijn we toch al lang te laat..."

Als ik een straffe quote moet noteren, welke verkiest u dan?
"Alpro is de sustainable Apple van de voeding! Is dat straf genoeg? Neen, hou het er maar op dat Alpro helemaal niet anti-koe is, maar pro-variatie. Dat kan ik niet genoeg herhalen."

Alpro Facts & Figures

Merken Alpro, Provamel
Hoofdzetel Gent, België
Werknemers 800 (februari 2012)
Omzet 265 mio euro (2011)

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE