InSites voerde voor het tweede achtereenvolgende jaar een grootschalig onderzoek uit naar de e-commerce in België. Dit onderzoek in opdracht van Comeos benadrukt dat de online en offline handel elkaar aanvullen, evenals het toegenomen vertrouwen van de Belgen met betrekking tot online betalingen. Voor het onderzoek zijn meer dan 1.000 Belgen ondervraagd. “Over 20 jaar zal er een duidelijke verandering zijn in het commerciële landschap. Er zullen namelijk minder vierkante meters winkeloppervlakte nodig zijn, terwijl afhaalpunten en steeds hogere vlucht gaan nemen. Dit hoeft geen verlies aan arbeidsplaatsen te betekenen, maar wel een ingrijpende reorganisatie van de sector” aldus Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

Het is echter jammer dat de aankopen op buitenlandse sites niet in het onderzoek zijn meegenomen. Het is namelijk moeilijk om in interviews met de consumenten een antwoord te krijgen met betrekking tot het aantal aankopen op Belgische of buitenlandse sites. “Deze vraag zal binnenkort gesteld moeten worden. Wij zullen een vergadering beleggen om uit te zoeken hoe wij dit gegeven in het onderzoek kunnen opnemen. Het gaat om belangrijke informatie. België zal tegenover een enorme concurrentie-uitdaging komen te staan en vooraf structurele problemen als salariskosten, flexibiliteit en belastingen moeten regelen”, legt Dominique Michel uit.

In het afgelopen jaar heeft 46% van de Belgen online aankopen gedaan en hieraan hebben zij gemiddeld 163 euro per maand uitgegeven, 30% meer dan vorig jaar. De helft van de Belgen doet elke drie à zes maanden aankopen. Het vertrouwen in de e-commerce is bovendien in drie jaar met 70% toegenomen. 96% van de consumenten heeft overigens geen problemen ondervonden bij hun aankopen.

Ten opzichte van vorig jaar valt een tendens op om de aankopen in de winkel of bij een afhaalpunt op te halen. “Dit is een logisch gevolg van de volwassenheid die de e-commerce heeft bereikt. In de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd, want daar gaat het voornamelijk om grote, zware stukken zoals kasten. Maar in de voeding haalt 59% van de klanten hun aakopen zelf op. En dat is niet zonder reden: ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daarom nog niet bereid om meer te betalen voor levering aan huis”, aldus de heer Michel.

Enkele conclusies:

  • Het verlangen om de producten te keuren voor de aankoop 41% (+4%)
  • Het verlangen om de ontvangst voor een exacte datum vast te stellen 32% (+1%)
  • Twijfel over de veiligheid 30% (-6%)

Prikkels om online aankopen te doen:

  • Tijdwinst 42% (+3%)
  • De mogelijkheid om 24u per dag aankopen te kunnen doen 39% (+2%)
  • Goedkopere producten en diensten 37% (+0%)

Producten en diensten die het vaakst online worden gekocht:

  • Hotel 42% (+7%)
  • Kleding 40% (+2%)
  • Tickets – Evenementen 38% (+4%)

De studie onderscheidt 4 soorten online sectoren : sectoren die ‘booming’ sectoren, stabiliserende sectoren, sectoren met potentiële klanten en sectoren die nog latent zijn. Deze indeling is gemaakt door de aankoopintenties en de werkelijk gedane aankopen te vergelijken. Onder de sectoren met een grote potentie vinden we supermarkten, sportartikelen, maar ook huishoudelijke artikelen. Boeken, hotelreserveringen, computers, enz. zijn booming.

Beperking van de verleidingDe sector supermarkten heeft dus veel potentie, aangezien de consumenten aangeven dat ze van plan zijn hun aankopen via Internet te doen. De voedingssector kende een stijging van 1% ten opzichte van vorig jaar. E-consumenten hebben daar gemiddeld 8 keer per jaar aankopen gedaan. Online supermarkten betekenen een beperking van het grote aantal verleidingen. De consument richt zich vooral op wat er op zijn boodschappenlijstje staat. Dit is een punt om in de gaten te houden, maar het zou volgens Comeos geen grote gevolgen moeten hebben.