DS Smith toont de impact van verpakkingen

De volledige weg die een verpakking aflegt van het magazijn tot bij de consument volgen? Dat kan vanaf nu in het nieuwe Impact Centre van DS Smith, waar de verpakkingsleverancier met onder andere een gesimuleerde supermarkt aantoont hoe een verpakking het verschil kan maken in elke stap van de supply chain.

 

Een verpakking is niet zomaar een kartonnen doos, maar een schakel die een grote impact heeft op elke stap in de toeleveringsketen. Om het effect van verpakkingen en de mogelijkheden ervan aan te tonen, opent DS Smith een nieuw Impact Centre voor de Benelux in Gent. Wij kregen als één van de eersten een rondleiding in het centrum met als gidsen kersvers Country Manager Geert D’Haese en verantwoordelijke voor het Impact Centre Olivia Van Hauwermeiren.

“We willen meer zijn dan zomaar een leverancier van dozen”, steekt kersvers Geert D’Haese van wal. “We willen als “packaging strategist” samen met onze klanten verpakkingen ontwikkelen die een meerwaarde bieden in alle stappen van de supply chain. Een kartonnen doos is immers veel meer dan zomaar een transportmiddel. Om dat idee toonbaar te maken hebben we nu het Impact Centre geopend, waar we onze inzichten in verpakkingsoplossingen delen met onze klanten”. In het centrum wordt de hele toeleveringsketen van productielijn tot supermarkt gesimuleerd, met als doel de effecten van verpakkingen in elk stap van de toeleveringsketen tastbaar te maken. “Het is geen theoretische of virtuele omgeving maar een plaats waar de echte praktijk te zien is. Bezoekers kunnen met hun eigen ogen zien, de voorbeelden vastnemen en de voordelen ervaren”, klinkt het.

 

Lokale voorbeelden

Het nieuwe Impact Centre in Gent is er voor alle klanten van DS Smith in de Benelux-regio en is al het zesde centrum dat DS Smith opent in Europa. “Het is een proven concept dat in verschillende landen wordt uitgezet”, vertelt D’Haese. “Dat is één van de voordelen van deel uitmaken van een internationale groep. DS Smith is immers actief in 28 landen wereldwijd. Maar dat wil niet zeggen dat het concept blindelings overgenomen werd uit het buitenland. “Het centrum is gebaseerd op voorbeelden uit de lokale markt”, klinkt het.

 

Nagebouwde supermarkt

De eerste stap bij een bezoek aan het Impact Centre, is de gesimuleerde retailomgeving. Een hele supermarkt werd in het klein nagebouwd, inclusief koelrayon, om te zien hoe een verpakking het verschil kan maken in de winkel en wat de aandachtspunten zijn voor schapklare Shelf Ready Packaging (SRP). Is de verpakking “easy to identify” voor het personeel? Vinden ze makkelijk het juiste product terug bij het aanvullen? Kunnen ze het makkelijk stapelen? DS Smith gaat hier tot in de kleinste praktische details en toont bijvoorbeeld waar je rekening mee moet houden als er een cuttermes gebruikt wordt, en wat de mogelijke gevolgen zijn als hier niet aan denkt. Er wordt ook gekeken naar de effecten die SRP kan hebben op de consument. Hoe herkenbaar is de verpakking voor de shopper en helpen kleurcodes op SRP hem om een product sneller terug te vinden? Allemaal heel concrete vragen waar met producten recht uit de supermarkt een even concreet antwoord op wordt gegeven. Ook het marketingpotentieel van Shelf Ready Packaging wordt niet vergeten.

 

 

“Oorspronkelijk diende SRP enkel en alleen voor de store productivity op te krikken, maar gaandeweg hebben we meer voordelen ontdekt inzake brand awareness en sales performance”, zegt Olivia Van Hauwermeiren. Door net als de consument vanop een meter afstand naar de producten in het schap te kijken, worden de effecten van SRP inzake merkperceptie en shopper appeal plots heel tastbaar. Die effecten zijn overigens geen overbodige luxe, gezien een merk vaak pas in de winkel gekozen wordt en instore marketing dus meer invloed kan hebben dan reclame buiten de winkel.

 

Optimale logistiek

De supply chain bestaat uit meer dan alleen het verkooppunt, en DS Smith wil met zijn Impact Centre net de rol van verpakkingen in heel de keten aantonen. Na de realistische instore ervaring, brengt het Impact Centre daarom de back of store simulatie. “Als het verkooppunt voor onze klanten vaak de eerste prioriteit is, nemen we de gelegenheid om het ook te hebben over de rest van de supply chain. We kijken op verschillende vlakken waar we met slimme oplossingen concreet kunnen helpen door de omzet te verhogen, kosten te verminderen en risico’s te beheersen”, klinkt het.

 

In de back of store omgeving werd het magazijn van een supermarkt nagebouwd, de plek waar de verpakkingen toekomen op paletten of karretjes en waar ze na gebruik opgehaald worden ter recyclage. Ook hier zijn er tal van punten waarop packaging het verschil kan maken voor een product. “Door eens te zien hoe de verpakkingen effectief toekomen in de winkel, beseft men hoeveel lucht er vaak getransporteerd wordt”, vertelt Olivia. Hier kan dus vaak efficiënter mee worden omgegaan. Door de doos slimmer te ontwikkelen en beter gebruik te maken van de palletruimte kunnen er zelfs tot de helft minder vrachtwagens nodig zijn. DS Smith benadrukt ook het belang van recycling, en de rol van het packaging ontwerp daarin. Van goed compacteerbare dozen kan je er immers meer in één keer vervoeren. Of hoe packaging mee de logistiek kan verbeteren.

 

Heel de keten

Het Impact Centre neemt vervolgens nog enkele stappen terug in de supply chain en gaat terug over het distributiecentrum tot zelfs het inpakproces bij de producent. We zien wat er fout kan gaan, en hoe het beter kan in de warehouses/DC’s. De voordelen van kolomstapeling worden plots heel concreet als dezelfde producten in een interlockstapeling bijna van de palet vallen. Zelfs de rol van de groeiende online verkoop wordt niet over het hoofd gezien in het Impact Centre met een hoek e-commerce verzenddozen en zelfs een nagebouwde woning om de thuisbezorging te simuleren. Zo krijgen de bezoekers van het centrum de gelegenheid om te zien hoe de consument omspringt met de pakketjes na aflevering. Ook de verschillende fases in het productieproces komen aan bod in het Impact Centre. En zo zien de bezoekers van het centrum alle stappen uit de toeleveringsketen in één keer, ook diegene waar ze op het eerste gezicht misschien minder betrokken bij zijn. 

 

“Wij nodigen niet alleen de aankopers uit in het Impact Centre, maar alle spelers uit de supply chain. Dus ook de mensen van marketing, logistiek, productie, sales, enz. We willen de impact van verpakkingen op de verschillende departementen tonen. Die inzichten kunnen zo een interne dialoog op gang brengen binnen het bedrijf over packaging. “Verschillende afdelingen leren elkaars aandachtspunten kennen, en kunnen zo beter op elkaar afstemmen voor een optimale verpakkingsoplossing”, vertelt Olivia. Op die manier wil DS Smith zich mee verdiepen in de wereld van de klant en hun eventuele problemen vinden, begrijpen en mee verhelpen. “Wij zijn niet enkel leveranciers van kartonnen dozen, maar van oplossingen”, zegt Geert D’Haese. “Via het Impact Centre praten we op een andere manier met onze klanten. We treden meer in dialoog en ontwikkelen concrete oplossingen op maat van onze klanten. We zorgen er daarbij voor dat de klant beter kan verkopen, dat de kosten gereduceerd worden en de risico’s beperkt worden. 

 

 

 

 

Zelf bezoeken?

Bent u benieuwd hoe het Impact Centre uw bedrijf kan helpen om meer resultaat te halen?

Stuur een mail naar Impact.Centre.Gent@dssmith.com en DS Smith helpt u verder op weg.

Meer info?

http://www.dssmith.com/benl/packaging/

 

Auteur: 

Joram De Bock