Hoewel bij ons nog geen sprake is van een 'boom' zoals in Frankrijk, komen stilaan alle retailers op de Belgische en Luxemburgse markt met drive formules De Groep louis delhaize lanceerde onlangs Match On Web in Jumet. Gondola kreeg een rondleiding en vroeg wat de rol van de drive was binnen de strategie van Match.

"Het Match On Webproject vertrok vanuit de vaststelling dat e-marketing en e-commerce steeds belangrijker worden in de relatie met de klant. Het is geen geheim: de Belgische markt loopt op dit gebied eerder achterop. Match On Web opstarten, dat is onze kennis van een veelbelovend groeikanaal ontwikkelen. Maar fundamenteler nog zien we dit initiatief als een service, een verlenging van de service die we onze klanten in onze winkels bieden, qua tijdsbesparing en gemak”, klink het unisono bij Sabine Müller (Marketing Manager), Sébastien Kleinberg (Manager Marketing Direct & Web) en Brice Buttignol (front office coördinator Match On Web).

Hiermee is de Groep louis delhaize de enige supermarktketen die voorlopig alle vormen van de drive aanbiedt: de solo drives bij Wink (in Nossegem en binnenkort Waver), de drives bij een winkel bij Cora (Corapido Woluwe, Messancy en Foetz) en Match Food & More (Match On Web Jumet), en een voetgangersdrive bij Match (binnenkort in Grez-Doiceau). 

Van front office naar back office

Match On Web houdt vast aan enkele principes die ook al bij Wink en Cora toegepast worden: de service is gratis, snel en flexibel. Afhalen is mogelijk twee uur na de bevestiging van de bestelling en tot 5 dagen erna. Dat is ruimer en sneller dan bij concurrenten Colruyt, Delhaize en Carrefour. De picking gebeurt zoals bij de concurrentie nog in de winkel.

Het online assortiment is bestaat uit 15.000 referenties, en is aangevuld met een serie speciale "boetieks", met thema's als Italiaanse producten, barbecue, of streekproducten. Deze boetieklogica laat toe het online aanbod regelmatig te animeren en impulsaankopen te stimuleren.

De klant heeft dus meer dan genoeg keuze en wordt overigens op dezelfde manier behandeld als in de winkel, wat promo's en getrouwheidspunten betreft. Alles wat aan de kassa wordt aanvaard, wordt aanvaard op Match On Web: zelfs de kortingsbonnen van leveranciers worden afgetrokken bij de afhaling.

Het volgende Match On Web afhaalpunt in België zal  bij de winkel in Grez-Doiceau zijn, met een meer stadskarakter, waar de afhaling in de winkel zelf gebeurt. In het Groot-Hertogdom maken de winkels in Kapellen en Esch zich klaar voor september: twee strategisch geplaatste winkels pal op belangrijke invalswegen.

De interface van de website geeft de voorrang aan eenvoud, terwijl het aanbod via themaboetieks wordt gestimuleerd. Boodschappenlijstjes kunnen worden opgeslagen, en met de klantenkaart kunnen vorige bestellingen worden geraadpleegd. 

In Jumet vindt Match On Web een bijzonder gunstige biotoop: gekoppeld aan de voorbeeldwinkel van het merk en gelegen aan een druk kruispunt.

De back office wordt beheerd door een deel van de medewerkers van de winkel die speciaal werden opgeleid maar polyvalent blijven. De bestellingen die moeten worden bereid verschijnen op volgorde goed zichtbaar op een scherm. Om de picking te stroomlijnen werd de identificatie van de winkelrekken opnieuw herzien en geïdentificeerd. De weg die de medewerker moet afleggen verschijnt automatisch op zijn PDA.  De prioriteitsregels werden vastgesteld: droog voor vers, zwaar voor licht. Indien nodig kan het PDA-scherm een packaging tonen om de identificatie te vergemakkelijken. 

De bestelling wacht op de afhaling in met barcode voorziene bakken, en indien nodig, in frigoboxes of de diepvries. Zodra de klant zich aanmeldt aan de afhaalpaal worden deze gebracht in papieren zakken. 

Vervanging van een product wordt geaccepteerd tot de afhaling. De klant kan zonder problemen gebruik maken van kortingsbonnen; het bedrag wordt afgetrokken van de voorafbetaling. 

De twee bezielers van Match On Web: Brice Buttignol (links) en Sébastien Kleinberg (rechts).

In dit artikel

In the picture