“Dit is een hele mooie ervaring voor mij”

Als franchising zoveel ondernemers aantrekt die hun eigen bedrijf willen beginnen, komt dat omdat zij met deze bedrijfsvorm de risico’s die inherent zijn aan een dergelijke onderneming kunnen beperken. Behalve dat zij kunnen profiteren van de naamsbekendheid van een groot enseigne, ontvangen franchisenemers waardevolle ondersteuning bij de logistiek, reclame en verkoop.

Montigny le Tilleul is een mooie gemeente in de verste voorsteden van Charleroi, de hoofdstad van het Zwarte Land. Maar hier is niets zwarts te bekennen, slechts het tegendeel. Schone straten en fleurige gevels: hier is men ver verwijderd van de clichés die deze regio soms moet dulden. Carrefour Express ligt op een steenworp van de belangrijkste verkeersader. Tegenover het gebouw met de karakteristieke kleuren van het enseigne ligt een grote parkeerplaats. Heel handig. Wij hebben een afspraak met Ornella Tundo, die sinds iets meer dan anderhalf jaar bedrijfsleidster van deze locatie is. Zij is wat men zou kunnen noemen een ‘goede klant’: deze jonge vrouw van 28 jaar, levendig en sprankelend, die bijzonder gemakkelijk contact maakt en met een verfrissende openhartigheid spreekt. “Ik ben in hart en nieren onafhankelijk. Ik had nog maar net mijn humaniora afgerond toen ik de winkel van een benzinestation overnam. Zeven jaar en drie shops later besloot ik de handdoek in de ring te werpen. Niet genoeg erkenning en, vooral, een inkomen dat niet overeenkwam met het geleverde werk. Op basis van 6 werkdagen per week van 7 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds vond ik dat ik recht had op meer waardering.” Zij zoekt dus iets anders. Het benzinestation is geabonneerd op …Gondola en haar oog valt, in de editie van juli 2010, op een dossier over franchising. “Dat is een systeem dat goed bij mij past. Je krijgt consequent steun op het gebied van opleiding, marketing en reclame, maar het belangrijkste voordeel is dat je werkt onder een bekend enseigne: de mensen hebben meteen vertrouwen, veel meer dan als je je eigen kleine zaak opent. De sectoren die openstaan voor franchising zijn sterk in aantal toegenomen, maar Ornella heeft voor de voedingssector gekozen. “Ik denk dat ik, om een voorbeeld te noemen, me veel sneller zou vervelen in een kledingwinkel, waar het ritme aanzienlijk trager is. Ik heb er behoefte aan dat de dingen in beweging zijn, dat geen twee dagen op elkaar lijken. En ik kan u verzekeren dat dit in de voeding het geval is!”

Een snelle beslissing

Van het één kwam al heel snel het andere voor Ornella. Verschillende franchiseorganisaties waren geïnteresseerd in haar sollicitatie, maar Carrefour bleek de meest overtuigende te zijn. Na een eerste positief contact per telefoon met het hoofd van de wervingsafdeling van franchisenemers werd ze uitgenodigd voor een nader onderhoud. “Zonder wie dan ook te willen vleien, dat was gewoon perfect. Ik kreeg antwoord op al mijn vragen: de opleiding, het financiële plaatje, mijn persoonlijke bijdrage, bankleningen, garanties… Na afloop van dit gesprek had ik vertrouwen in en, bovenal, was ik overtuigd van de levensvatbaarheid van het project, temeer omdat ik wist dat ik kon rekenen op de hulp van mijn partner, essentieel voor de goede afloop van het dossier!” Haar dossier wordt naar het hoofdkantoor gestuurd en onze toekomstige franchiseneemster weet dat ze concurrentie heeft van twee andere stellen. Twee weken later komt het antwoord in de vorm van een tweevoudig voorstel. “Carrefour wilde twee Express vestigingen openen in de regio Charleroi, de ene in Nalinnes en de andere in Montigny le Tilleul. Ik heb ze allebei bezocht, maar Nalinnes was veel te groot voor mij. Een dergelijke financiële last zou ik nooit hebben kunnen dragen. Ik liet mijn keuze dus vallen op Montigny le Tilleul. “350 m² om in dit vak te beginnen, dat is helemaal niet slecht!”

Drie maandjes

Toen de overeenkomst tussen beide partijen eenmaal was bekrachtigd, kwam de machine op gang. Eerst moest er een realistisch financieel plan worden opgesteld en moest het dossier voor de bank worden klaargemaakt: Eigen bijdrage, lening, garanties, enz. De bank gaf half november het groene licht, op het moment dat de bouwwerkzaamheden van de toekomstige Carrefour Express werden opgestart. “Het was voorheen een levensmiddelenzaak, maar hij is aanzienlijk uitgebreid.” Inderdaad, al lijkt de gevel misschien een beetje smal, de winkel is erg diep. Merk op dat alles ten laste komt van de franchisenemer: de huur natuurlijk, maar ook de uitbreidings- en inrichtingswerkzaamheden. Het financiële plan voorziet in een aflossing over drie jaar. Terwijl de werkzaamheden met forse schreden vorderen, volgde Ornella een spoedcursus in een ‘scholingswinkel’ in het Brusselse Gewest. “In twee weken moest ik me duizenden zaken eigen maken: de bediening van de PC, het bestelsysteem, de omloopsnelheid van de voorraad, het beheer van de kassa’s, etikettering, kortom alles wat je moet weten om een Express te beheren. Ik ben geen computerdeskundige, maar de software is ontzettend gebruikersvriendelijk en compleet wat mijn werk enorm veel gemakkelijker maakt.” Behalve haar opleiding moest Ornella zich ook bezig gaan houden met het aantrekken van personeel. Om een dergelijke winkel te kunnen runnen zijn in het begin minimaal vier mensen nodig: Ornella zelf, haar partner, een werknemer die voorheen al met haar werkte en iemand die gekozen moest worden uit … 1500 (u leest het goed!) sollicitaties die zij per mail ontving naar aanleiding van haar oproep die zij bij de Forem (de Waalse overheidsdienst voor werk en opleidingen) had ingediend. Uiteindelijk wist een jonge vrouw uit de buurt de baan in de wacht te slepen.

Een opening met een beetje herrie

Tussen de sluiting van de oude winkel en de opening van de nieuwe lag een dikke maand, niet genoeg voor de klanten om hun koopgewoontes naar elders te verplaatsen. De grote dag werd vastgesteld op 16 december 2010. “Als ik het over mocht doen, zou ik later opengaan. In die periode van het jaar zijn de mensen altijd een beetje gehaast, ongetwijfeld vanwege de naderende feesten. Hoe dan ook, noch ikzelf noch mijn team had de tijd om ons in te werken en wij hebben er een beetje een knoeiboel van gemaakt. Niets ernstigs, maar bepaalde klanten lieten merken dat zij niet tevreden waren. Bovendien sneeuwde het die winter enorm, waardoor bevoorradingsproblemen ontstonden. Paradoxaal genoeg heb ik ook heel wat onverkochte versproducten moeten weggooien: de mensen gingen liever niet naar buiten. Ondanks deze kleine problemen vond ik dit soort stress heel positief, omdat je daardoor sneller leert.”

Een waardevolle opvolging

Dankzij de reclame, voornamelijk huis-aan-huis flyers, bleek het winkelbezoek al heel snel meer dan bevredigend te zijn. Er moet gezegd worden dat er wat buurtwinkels betreft geen onmiddellijke concurrentie is. Maandelijks krijgt Ornella de regiodirecteur op bezoek. Voor een controle? “Absoluut niet, ook al kijkt hij of de winkel goed draait en bestuderen we samen de cijfers. In feite levert hij vooral een externe blik waarmee ik mijn werk strikter kan uitvoeren. Hij suggereert producten die het elders goed doen, maar belet me niet mijn eigen ideeën uit te werken, zoals toen ik in een grill investeerde. Een winstgevend idee, want ik verkoop meer dan tien kippen per dag.”

Een grote kans

Onze franchiseneemster, die nooit haar goede humeur verliest, concludeert: “Ik ben gelukkig omdat dit een mooie ervaring voor mij is. Echt, ik had niet beter kunnen hopen. Ik heb het geluk om boeiend werk te doen en ik kom hier nooit met lood in de schoenen. Ik stel mezelf nu nog niet teveel vragen over het vervolg, maar wie weet of ik later niet een uitdaging van een andere omvang zal aangaan.”

Auteur: 

Gondola Magazine