Dirk Depoorter: “De zelfstandige komt bij Retail Partners op de eerste plaats”

Dirk Depoorter

In oktober verhuisde Spar Retail (nu Retail Partners Colruyt Group) zijn distributiecentrum en kantoren naar Mechelen. Niet zomaar een verhuis, maar de apotheose van een jarenlang traject voor Spar. Daardoor vonden wij bij Gondola dat het bedrijf de titel Retailer van het Jaar 2014 verdiende. Directeur-generaal Dirk Depoorter vertelt ons over de transformatie van Spar, de samenwerking met de zelfstandigen en de ambities die ze hebben.

Vanwaar de verhuis?

Vroeger lag het distributiecentrum van Spar Retail in Heist-op-den-Berg, terwijl de hoofdkantoren in Ternat gelegen waren. De connectie tussen hoofdkantoor en distributiecentrum ontbrak door de geografische spreiding. Sales, marketing, aankoop, en de ondersteunende diensten werkten in Ternat, terwijl de logistiek en het distributiecentrum in Heist-op-den-Berg zat. Naar efficiëntie toe niet ideaal. Nu zitten we allemaal samen. Sinds 27 oktober zit iedereen van Spar hier in Mechelen, en je ziet nu al het effect: sales en logistiek bvb lopen gewoon bij elkaar binnen, of de aankopers kunnen onmiddellijk de kwaliteit controleren van de goederen die gereceptioneerd worden. De communicatielijnen zijn gewoonweg veel korter.

Wat ons vooral opvalt is de ambitieuze grootte van de nieuwe gebouwen.

Onze ambitie is om te groeien, en dat was onmogelijk geworden in de verouderde gebouwen in Heist-op-den-Berg. We hadden er zelfs al bijkomende ruimte moeten huren, wat natuurlijk een bijkomende kost met zich meebrengt. In Heist was er 33.000 m2 opslagruimte, hier is dat 50.000 m2. In kubieke meter is het nog meer, want we hebben een hoogbouw opgetrokken. We kunnen onze omzet hier verdubbelen. In totaal is het terrein 98.000 m2 groot, en werken er 760 medewerkers. Maar we zien hier groeipotentieel om naar 800 en meer medewerkers te gaan.

"De zelfstandige ondernemers bepalen samen met ons mee het beleid, en dat is vrij uniek."

 

Hoe willen jullie groeien?

Groeien kan voor ons op verschillende manieren: door nieuwe winkelopeningen, door herlokalisatie of renovatie van bestaande winkels, of door het aantrekken van zelfstandigen die niet tevreden zijn in de formule waar ze vandaag inzitten. Eén van de belangrijkste groeimogelijkheden voor Spar zijn de vernieuwde winkels. We zien dat de omzet van elke gerenoveerde winkel de hoogte in gaat. Voor de laatste 8 remodelings steeg de omzet met 15 tot 60%. Maar wij doen hier meer dan enkel Spar. Wij beleveren van hieruit bijvoorbeeld ook het vers voor Alvo. Op termijn zal alles van Alvo ook naar hier verhuizen.

Beleveren jullie nog andere winkels dan Spars en Alvo’s?

Wij beleveren van hieruit 214 Spar winkels, 75 Alvo’s, 30 Mini Markets en een 100-tal vrije klanten. Mini Markets zijn kleine supermarkten waarvoor we enkel de aankoop en logistiek doen, maar die toch een herkenbaar enseigne zochten. Daarom hebben wij zelf Mini Market ontwikkeld. Of we er dan niet evengoed een Spar of Alvo van kunnen maken? Nee, want het partnership gaat in dat geval veel verder, en de enseignes hebben een andere commerciële strategie. Ten vierde zijn er nog de “vrije klanten”. Dat zijn zelfstandige ondernemers die zich niet willen vasthangen aan een enseigne, kleine buurtwinkels die wij nog beleveren. Zij staan in voor ongeveer 7% van onze omzet. Het is een poot van Spar Retail die weinigen kennen, maar die we ook willen doen groeien. Wij kunnen drie formules, drie manieren van samenwerking, voorstellen aan zelfstandige ondernemers: van een hecht partnership (Spar, red.), over een partnership waar de commerciële strategie volledig autonoom is (Alvo, Red.), tot een samenwerking, die enkel focus legt op aankoop en logistiek (Mini Market en vrije klanten, red.).

Hoe nauw is de samenwerking met de zelfstandige Spar-ondernemers dan?

De Spar-ondernemers bepalen samen met ons mee het beleid. Het belangrijkste overlegorgaan is de Toekomstraad. Dat is een overlegorgaan waarin 12 vertegenwoordigers zetelen die verkozen zijn door de Spar-ondernemers. Maandelijks zitten zij minstens één keer samen, samen met mensen van Retail Partners Colruyt Group, en werken ze mee het beleid uit. Het is dus geen informatieforum, maar echt een overlegorgaan, en dat is vrij uniek. De nieuwe enseignestrategie van Spar werd bijvoorbeeld besproken in de overlegorganen. En ook onze prijsstrategie hebben de zelfstandige ondernemers mee bepaald.

Maakt de crisis het moeilijker om franchisenemers te vinden?

Wij spreken niet van franchisenemers, maar van zelfstandige ondernemers. En ja, het is moeilijker geworden om ondernemers te vinden. Ze moeten al veel meer op tafel kunnen leggen dan vroeger om een lening te kunnen krijgen bij de bank. De bank zijn veel moeilijker geworden de laatste jaren. Er zijn er nog altijd veel die willen ondernemen, maar minder die het ook effectief kunnen. Daarom zijn wij zelf met het project Starterskit gestart, waarbij wij eigenlijk zelf bank spelen voor jonge ondernemers. Er zijn momenteel een tiental zelfstandigen die daar van kunnen genieten. Onze inbreng in dit verhaal hangt af van elk project. In elk geval willen de zelfstandigen op de markt vandaag hun zelfstandigheid behouden, en dat kan bij ons anders dan bij anderen, net door die verschillende samenwerkingsformules die we aanbieden.

In de nieuwe enseignestrategie van Spar wordt ook de band met Colruyt versterkt. Wat is de identiteit van Spar dan nog volgens u?

Elke Spar-winkel is anders, maar een Spar zal wel altijd focus op vers hebben. In elke winkel is er veel aandacht voor vers: brood, vlees, charcuterie, groenten en fruit, enz. staan in voor meer dan de helft van onze omzet. Vaak is de ondernemer ook gespecialiseerd in één aspect van vers, zoals bijvoorbeeld de beenhouwerij. Die individuele sterkte van de ondernemer willen we maximaal ondersteunen. Het is dan ook een grote troef, want authenticiteit is één van de assen waarop Spar zich wenst te onderscheiden. Door het authentieke en nabije karakter van de ondernemer, kan je er ook gewoon “een klapke doen” en proeven van zijn specialiteiten. “Mijn Spar, plezierig en lekker”, is dan ook waar we voor staan. En natuurlijk zijn er “de basics”: een scherpe prijs, goed assortiment, interessante promo’s, ….  Met de nieuwe enseignestrategie willen wij het merk Spar daarin verder versterken. De verbinding die we nu gaan maken tussen Spar en Colruyt Group duidt ook het geloof aan van de Colruyt Group in onze samenwerking met de zelfstandige Spar-ondernemers. En dat is echt wel essentieel.

 


Lees het volledige interview met Dirk Depoorter in Gondola #203! 
Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

Gondola Magazine #203

 

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE