Diëten en gezonde voeding

Met de zomer in zicht zijn heel wat consumenten gemotiveerd om wat extra kilootjes kwijt te spelen. Ook supermarkten kunnen hier een belangrijke rol in spelen, niet iedereen neemt immers contact op met een diëtist. Maar zijn de ‘slanke’ producten een goede keuze of spelen ze enkel in op het gevoel? Diëtiste Lieve Pensaert uit Mechelen geeft enkele algemene tips.

“Mensen die wat overgewicht kwijt willen, moeten behalve op de kcal ook vooral letten op het aantal verzadigde vetten die een product bevat. Het is dus belangrijk om duidelijk de inhoud en het caloriënaantal in elk product te kunnen zien. Een gebalanceerde gezonde voeding bestaat uit voldoende groenten en matigheid tot betrekking op de geconsumeerde porties. Belangrijk is om de hoeveelheid vetten, saus en zout te beperken. Kant-en klare maaltijden zijn dus niet per definitie ongezond wanneer men ze in beperkte portie én vaak met een supplement aan groenten gebruikt.”

Volgens Pensaert zijn ook niet alle light-producten per definitie gezonder dan andere. “Als je bijvoorbeeld een normale salami, die 35 gram vet per 100 gram bevat vergelijkt met een light salami die 25 gram vet per 100 gram bevat, dan is de light versie beter dan de vettere variant. Maar als je dit vergelijkt met een vette hesp die 5 gram vet per 100 gram bevat en de light versie die 3,5 gram vet per 100 gram bevat, dan zijn beide hespvarianten beter dan die lightsalami. Light is dus niet altijd de beste optie. En bovendien denken veel mensen dat ze een light-versie veel dikker mogen smeren of beleggen, waardoor de uiteindelijke opname van vet hoger ligt dan bij normaal gebruik van de vette variant. Dit heeft dus alweer met portiecontrole te maken.”

Consumenten moeten ook opletten met suikervrije of zoutloze producten. “Producten met suikervervangers zijn niet noodzakelijk ideaal voor mensen die wat kilootjes kwijt willen, ze zijn bedoeld voor diabetici die geen overgewicht hebben. Maar wanneer we die voedingssamenstellingen gaan vergelijken met de standaardproducten, stellen we vast dat ze vaak evenveel kilocaloriën bevatten. Aangezien die niet uit suikers komen, zijn ze afkomstig uit extra vetten. Slanke lijners zijn dus niet gebaat bij zulke producten.”

Pensaert heeft nog één tip voor supermarktuitbaters: “Maak duidelijk in het schap welke producten goed voor de lijn zijn. Tussendoortjes bijvoorbeeld mogen maar 100 kilocaloriën per portie bevatten. Heel wat producten, die niet speciaal voor slanke lijners gemaakt zijn, vallen onder die categorie. Het is voor consumenten zeer gemakkelijk om in één oogopslag zulke info te krijgen. Ook fingerfood, zoals kleine verpakkingen kerstomaatjes of babykomkommertjes zijn zeer aantrekkelijk en doen het heel goed bij mensen die enkele kilootjes willen verliezen.”

Auteur: 

Gondola Magazine