Dettol Healthy Touch: antibacteriële wasgel

Komst van icoonmerk goed voor hele categorie

Over Dettol spreken doe je niet zonder het over de grote notoriteit van het merk te hebben. De naam Dettol wekt vertrouwen op. Die benijdenswaardige positie heeft het merk opgebouwd in de medische wereld. Men vindt de befaamde witte flesjes met antibacteriële vloeistof al meer dan vijftig jaar in de apotheek. Voor vele Belgische families is het dé referentie op het vlak van ontsmettende middelen. De verwachtingen van de consument zijn intussen geëvolueerd. Hygiëne is meer dan ooit een zorg en dat leidde naar andere producten. Het aanzienlijke succes van Dettol was al uitgelopen op een heel gamma van producten, met onder meer een antibacteriële wasgel. Nu heeft Reckitt Benckiser voor een ander verkoopkanaal, dat van de grootdistributie, een aparte lijn van gels ontwikkeld. En neen, het gaat niet zomaar om een copy/paste-oefening op basis van een farmaceutisch product. Het merk vermijdt overigens elke mogelijke verwarring: Dettol Healthy Touch, het gamma dat een plaats moet krijgen in de rekken van de generalist, bevat een zeer performante antibacteriële gel, die toelaat om tijdens de wasbeurt 99,99% van de bacteriën te verwijderen. Nochtans gaat het niet om een desinfecterend middel, een geneesmiddel waarvan de verkoop strikt is voorbehouden aan de apotheken.
Bij de ontwikkeling van dit nieuwe product heeft Reckitt Benckiser erop gelet die twee werelden goed van elkaar te scheiden en om een aangepaste omgeving te creëren. De wasgel die in de apotheek wordt verkocht zit in een ondoorschijnend wit flesje. Dettol Healthy Touch zit in een doorschijnend flesje met drukknop. En heel subtiel wordt duidelijk gemaakt dat Dettol, dat in een oogopslag vertrouwen opwekt, in hoofde van de consument niet kan worden geassocieerd met een formule die ‘agressief’ is voor de huid. De combinatie van de vertrouwde naam met «Touch» en «Healthy» wijst er al op dat efficiëntie verfijning niet in de weg hoeft te staan. Een pictogram in de vorm van een hand garandeert bovendien dat de formule dermatologisch getest is. En het gamma van drie varianten (in kleur, eigenschappen en parfums) sluit het rijtje van vertrouwenswekkende maatregelen. Alle drie namen ze de natuur als basis. Er is een hydraterende wasgel met aloë vera en melkproteïnen, een voedende wasgel met katoenmelk en kamille en een verzachtende wasgel met lavendel en druifextracten. Alle drie zijn ze verkrijgbaar in een 250ml-formaat. Daarnaast is er een navulformaat. Met dit gamma heeft Reckitt Benckiser een meer dan interessant aanbod in huis. De categorie, waar niet echt veel dynamiek te ontdekken valt, kan er alleen maar zijn voordeel mee doen. Niet alleen omdat de lancering van het product deze maand stevig wordt ondersteund op televisie en advertenties. Maar ook omdat op alle markten waar het product intussen zijn intrede deed, Nederland, Portugal, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk, Dettol Healthy Touch een instantsucces bleek te zijn.

Tag: 

Recente productlanceringen

Bord-Bia - NL - SIDE