Delhaize België heeft, als primeur op de Europese markt, zijn Delhaize Direct-Cube gelanceerd. "Vandaag gaan we van start met een proefperiode. Gedurende twee maanden zullen onze zeven kubussen heel België doorkruisen.Wij zullen op deze manier voor periodes van 2 tot 7 dagen op de stations, metrostations en winkelcentra van het hele land gaan staan. Aan het eind van deze twee maanden doen we een onderzoek om te weten of het systeem de consument bevalt. In dat geval kunnen we een vervolg geven aan deze proef, maar dan definitief", aldus de uitleg van Roel Dekelver, Communications Manager bij Delhaize. We moeten niet vergeten dat het de Tesco-groep was die vorig jaar als eerste een applicatie van dit type ontwikkelde met de virtuele schappen van zijn enseigne Home Plus, die

in de metro, en in bushokjes hangen.

Op deze maandag 2 april vond de lancering van dit project plaats in de hal van het Centraal Station te Brussel. De volgende stap? "Vanaf vrijdag zullen wij de kubussen voor ongeveer een week in Oostende en Knokke neerzetten". Op elke kubus staan ongeveer 300 referenties. De getoonde producten zijn populaire producten en basisartikelen als melk en water. "Het doel is aan onze klanten de voordelen te laten zien van onze online-boodschappendienst (Delhaize Direct), maar het is ook een bron van inspiratie voor de consument. Stelt u zich voor dat hij een fles melk nodig heeft; het feit dat hij er graanvlokken naast ziet staan, doet hem eraan herinneren dat hij die ook nodig heeft."

Het principeIemand die de applicatie nog niet heeft, kan deze downloaden door de QR-code te scannen die met zijn smartphone overeenkomt (Android of iPhone). Hij kan vervolgens de producten scannen waarvoor hij belangstelling heeft, deze toevoegen aan zijn boodschappenlijsten en bestellen. De klant kiest dan het dagdeel waarop hij de boodschappen wil ophalen en kan de aankopen in één van de 100 afhaalpunten van Delhaize direct opalen. De voorbereidingskosten zullen tot eind mei gratis zijn.