CEO Gondola

Pierre-Alexandre Billiet

vrijdag, 21 september, 2018 - 14:54

Delhaize: kruidenier 3.0

Het succes van Delhaize draait om de details, niet om een grote revolutie, vertelde CEO Xavier Piesvaux tijdens de sessie van The Retail Society op 6 september.

 

Het bedrijf maakt sinds het begin van dit jaar al een kleine vooruitgang, maar een nieuw hoofdstuk moet nog geschreven worden. Een van een bedrijf dat niet bang is voor complexiteit. Met zijn “kleine kruidenier om de hoek”-look, is het bedrijf allesbehalve een oude supermarkt. Het nieuwe concept van Delhaize wil de klant voor zich winnen dankzij zijn pracht en complexiteit: hij vindt er voldoende keuze, gezonde producten, winkelbeleving en convenience, en dat alles tegen een betaalbare prijs. Met een jaarlijks budget van 200 miljoen euro voor de vernieuwing van zijn winkelpark, kiest de retailer er bewust voor om meer terrein op de Belgische markt te veroveren.

 

Waarom komt Delhaize als winnaar uit de bus?

 

Simpelweg omdat de Belgische consument niet enkel meer kiest voor lage prijzen, wat zorgde voor het grote succes van de hard discounters in de jaren 90, de premiumproducten, wat Delhaize dan weer succes opleverde sinds 2000,  of zelfs het grootste assortiment, het geheim van Carrefour.

 

Nee, vandaag de dag wil de Belgische consument op hetzelfde moment toegang hebben tot dat alles…Delhaize is zeker een van de retailers die daartoe in staat is! Met een vergevorderde productkennis - de retailer heeft een verleden als kruidenier - , een groot aantal buurtwinkels en een nieuwe krachtige logistieke dienst (dankuwel Ahold), heeft Delhaize alle troeven in handen! In tegenstelling tot Colruyt dat een uniek USP heeft - de laagste prijzen -, ziet Delhaize het niet dieper met een single USP, maar vooral breder, met een complexer aanbod. Het is een zeer fijne afweging gedreven door de wil om meer evenwicht te bieden. Delhaize baseert zich op de volgende punten: Healthy, tact easy (gezonde voeding die lekker, lokaal en vooral op convenience is gericht); Anywhere, anytime (gemakkelijke toegang); Best Quality, good price (een goede prijs-kwaliteitverhouding en sterke promo’s) en Pinch of Magic (de keten gelooft in de fysieke winkel, want de winkelbeleving en de service blijven het verschil maken en dat terwijl er ondertussen ook nog aandacht is voor omnichannel). Om het evenwicht te bewaren moet Delhaize ook kunnen rekenen op een vijfde pijler: de consument… Al heeft de CEO van Delhaize, Xavier Piesvaux, genoeg expertise opgebouwd in Roemenië om een genuanceerde strategie uit te werken…

 

 

ISM - Side - NL