Delhaize Groep heeft in het tweede kwartaal een omzetstijging van 3,7% gerealiseerd. De groep haalde 5,273 miljard euro aan opbrengsten binnen, maar moet wel een nettoverlies van 45 miljoen euro slikken. Vooral in Servië en België heeft de supermarktgroep het moeilijk.

België: -12%In haar thuisland blijft Delhaize het moeilijk hebben. De omzet (1,3 miljard euro) ging met 1,2% achteruit, en ook de onderliggende marges daalden van 4,2% tot 3,2%. “In België werden onze resultaten beïnvloed door zwakke verkopen en verlies van marktaandeel”, zegt Frank Muller (CEO Delhaize Groep) in een reactie. Delhaize verwijst naar de stakingen in juni, maar benadrukt ook dat de marges onder druk staan door investeringen in prijs en promoties en de hoge logistieke kosten. Net daarom kondigde Delhaize haar transformatieplan aan, waarbij mogelijk 14 winkels sluiten en 2.500 banen sneuvelen.

 

“Aan de hand van belangrijke organisatorische wijzigingen en de versnelde uitvoering van onze commerciële strategie, willen wij een gedifferentiëerde en leidende voedingsdistributeur blijven in België, met kwaliteitsvolle, aantrekkelijk geprijsde producten en een sterke klantenservice”, zegt Muller.

Amerika: +3,3%In de Verenigde Staten, de grootste afzetmarkt voor Delhaize Groep, was er een sterke omzetgroei van 3,3%. De herpositionering van Food Lion lijkt daar verder zijn vruchten af te werpen.

In de tweede helft van het jaar zal Delhaize de “Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar”-strategie verder uittesten bij Food Lion in 77 winkels, en ook het assortiment in alle winkels grondig herbekijken. 

Zuidoost-Europa: +4,4%

In Zuidoost-Europa stegen de opbrengsten met 4,4% tot €768 miljoen aan actuele wisselkoersen (+5,3% aan ongewijzigde wisselkoersen). De groei was voornamelijk te danken aan de uitbreiding van het winkelnetwerk bij Alfa Beta en Mega Image. In Griekenland werd de opbrengstengroei ondersteund door een positieve vergelijkbare omzet- en volumegroei, alsook door 16 netto winkelopeningen sinds het begin van het jaar. In Roemenië was de groei voornamelijk te danken aan de verdere uitbreiding van het winkelnetwerk. Hoewel Delhaize Servië de eerste tekenen van stabilisering waarnam, bleef de vergelijkbare omzetgroei negatief. De resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve BBP-groei en handelsdeflatie.