Het aandeel 65-plussers in onze samenleving wordt almaar groter, en dat zal niet snel veranderen. Ouderen worden dus ook een steeds interessantere consumentengroep voor handelaars, maar de retail is nog onvoldoende afgestemd op de behoeftes van deze doelgroep. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Nielsen bij 30.000 respondenten in 60 landen.

Meer dan de helft (51%) van de ondervraagden zegt geen reclamecampagnes te zien die op ouderen gericht zijn. En 50% zegt dat het moeilijk is voor ouderen om producten te vinden waarvan ze de labels kunnen lezen. 43% zegt dan weer moeilijk verpakkingen te vinden die makkelijk te openen zijn. Eén op de vier (45%) zegt dan weer geen voedingsproducten te vinden die tegemoet komen aan hun diëten, die in kleine porties beschikbaar zijn (44%), of leesbare nutritionele informatie bevatten (43%).

De info van Nielsen toont ook aan dat 1 op de 3 ondervraagden vinden dat winkels niet tegemoet komen aan de noden van oudere consumenten. Dat zouden ze wel kunnen doen door bijvoorbeeld een rayon met specifieke producten (34%) aan te bieden, of te helpen met het dragen van de boodschappen (36%).

“Deze resultaten zijn een wake-up call voor retailers, producenten en andere marketeers, dat ze meer inspanningen moeten doen om de ouder wordende bevolking te bereiken, en om aan hun noden te voldoen”, zegt Todd Hale (senior vice president Consumer & Shopper Insights, Nielsen). “Er zijn al meer 65-plussers dan er kinderen jonger dan 14 zijn in vele ontwikkelde landen zoals Japan, Duitsland en Italië. De wereldbevolking is snel aan het verouderen, en hun uitgavenbudget groeit mee. Bovendien hebben ouderen vaak meer tijd om te gaan shoppen dan jongeren.

In Noord-Amerika, Zuidoost-Azië en Afrika wordt nog het meeste rekening gehouden met ouderen. De Europeanen zijn echter minder tevreden. 45% vindt dat de Europese winkels niet uitgerust zijn met producten voor ouderen, en meer dan de helft vindt geen elektrische winkelwagentjes (59%), of krijgt geen hulp om de boodschappen te dragen (52%). 61% in Europa is overigens bereid om met online boodschappenlijstjes te werken.