De resultaten van het GfK Retail Report

De eerste editie van de GfK Retail Reports is in België gearriveerd. Het betreft kwartaalrapporten voor verschillende markten. Met dit platform kunnen winkeliers, producenten, uitgevers en organisaties een algemeen overzicht krijgen van de ontwikkelingen op de non-food markt.

 

Het vertrouwen daalt en de omzet groeit
Begin 2011 daalde de vertrouwensindex gevaarlijk snel. Oorzaken: de eurocrisis, de politieke crisis en de vrees dat het werkloosheidscijfer zou stijgen. Toch noteert GfK, met een flinke index van 104,6, een positieve ontwikkeling van de omzet in het vierde kwartaal. Een cijfer dat is gebaseerd op alle non-food winkels samen die door GfK Retail and Technology worden gemeten. De verkoop van tablets en smartphones lijkt een duidelijke invloed te hebben op dit positieve cijfer. Ook de kookprogramma's op televisie zijn van invloed op alles wat te maken heeft met de keuken. Maar naast deze positieve impulsen treft men ook minder leuke verrassingen aan. Zo heeft de verkoop van tv-toestellen met een plat scherm heeft geen positieve ontwikkeling gekend. Over heel 2011 noteert GfK een index van 101,8 in omzet.

 

Consumentenelektronica: 2011 is niet het jaar geweest van uitgaven aan consumentenelektronica. Het jaar eindigde namelijk met een omzetvermindering van ongeveer 2,5%. De totale omzet komt daarmee uit op 1.400 miljoen euro. De audiomarkt heeft het daarentegen in het vierde kwartaal veel beter gedaan dan in de voorgaande kwartalen. Er werd echter een teruggang waargenomen op de markt van navigatiesystemen, Dvd's en camcorders, waardoor de markt onder druk kwam te staan. Televisietoestellen met platte schermen zijn er niet in geslaagd het jaar met een groeipercentage af te sluiten, dit ondanks het enthousiasme van de consument over de 3D-televisie. De problemen die in het navigatiesegment spelen, lopen parallel met het groeiende aanbod van hetzelfde type software, maar dan gratis, op de smartphone. De markt voor fototoestellen kende een verlaging van de omzet met 5% ten opzichte van het jaar ervoor. Toch blijven de toestellen met verwisselbare lenzen een sterke groei vertonen.

 

IT & Kantoor: Over het hele jaar genomen werd in het segment IT & Kantoor een groei van 2,4% waargenomen. De totale omzet komt daarmee uit op 2,2 miljard euro. De IT-markt kent een toename van +4%. De markt voor kantooruitrustingen kent echter een verlaging van -2% op jaarbasis. Maar in de categorie tablets kende ook de IT een val (-4%). De zwaarst getroffen segmenten van de kantoorbenodigdheden waren: hardware producten voor printers (-14%) en voor multifunctionele apparaten (-8%); De kantoorbenodigdheden wisten hun verkoopniveau te handhaven.

 

Grote Elektrische Huishoudapparaten: Het budget van de consument voor grote elektrische huishoudapparatuur blijft in zekere zin identiek aan dat van 2010. De omzet bedraagt ongeveer 948 miljoen euro. De sterkste omzetgroei werd genoteerd voor wasmachines. Het onderdeel condensdrogers met luchtpomptechniek heeft ook een mooi resultaat geboekt. Koelkasten daarentegen hebben de positieve groei van het eerste kwartaal niet kunnen handhaven.

 

Kleine Elektrische Huishoudapparaten: De markt voor kleine elektrische huishoudapparaten kende in 2011 een totale groei van bijna 7% in het laatste kwartaal. Aan de top van het segment: artikelen voor de keuken, die in alleen al in het laatste kwartaal een toename noteerden van meer dan 40% noteerden! GfK merkt bovendien een verschuiving op van filterkoffiezetapparaten naar espressoapparaten. Personal Care producten hebben enige populariteit herwonnen. Dit is te danken aan talrijke innovaties.

 

Media & Entertainment: De markt voor ontspanning wordt getroffen door de digitale groei. In 2011 kocht de Belg 15 miljoen films, wat voor de markt van de fysieke film een daling betekende van 8%. Blue-ray maakt een sterke groei door van 51% en vertegenwoordigt daarmee 12% van de totale omzet op de filmmarkt. Harry Potter 7 was de meest verkochte film van 2011 en Pacific de meest verkochte serie. De markt voor videospellen is ook gekrompen (-3%, om uit te komen op 337 miljoen euro). De afname bedraagt zelfs -9% voor PC-spellen. Wat de muziek betreft wordt 52% van de aankopen tegenwoordig digitaal gedaan. De totale fysieke consumptie is met 7% in omzet gedaald. De fysieke muziekdrager blijft echter met 125 miljoen euro voor de sector musical de grootste omzet genereren, ofwel 86% van de totale omzet.

 

Telecom: De markt voor telecom producten maakte in het laatste kwartaal van 2011 een groei door van 20%. Deze groei is te danken aan twee categorieën die volop stijgen: smartphones en accessoires voor mobiele telefoons. De smartphones kenden in het vierde kwartaal een stijging van 40%. Smartphones boven de 200 euro kenden de sterkste vooruitgang.

 

Boeken en Stationery: Over het jaar 2011 nam de boekenverkoop in Vlaanderen licht toe (+0,1%). De groei lag volgens GfK bij de verkoop van de online bookshops. De online verkoop is namelijk met 90% gestegen. De winkels voor ontspanningsproducten registreerden een verlies van marktaandeel van -7,4% en de boekwinkels van -1,5%. De supermarkten kenden eveneens een omzetdaling van -1,5%.

 

GfK Retail Reports

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen