De nieuwe ambities van Carrefour hypermarkten

Arnaud de Lauzières

Carrefour voltooit de transformatie van zijn hypermarkten en gaat nieuwe uitdagingen aan.

 

In de retail begint men te werken bij het krieken van de dag. Het is dan ook nog maar halfzeven in de ochtend wanneer we de parking van de Carrefour van Oudergem oprijden. Arnaud de Lauzières wacht ons op om ons te tonen hoe het er achter de schermen van een hypermarkt aan toegaat. We nemen meteen de gelegenheid te baat om de directeur exploitatie van de Belgische Carrefour-hypermarkten aan de tand te voelen over de grondige transformatie van de format waar hij verantwoordelijk voor is. Een transformatie die naast een commercieel project ook en vooral een menselijk avontuur is.

 

   

 

Arnaud de Lauzières is een man van de feiten. Hij heeft een indrukwekkend geheugen als het over datums, plaatsen en namen gaat. Hij herinnert zich dan ook nog heel goed zijn eerste contact met de Belgische markt, toen hij de verantwoordelijkheid kreeg over de pilot store in Mont-Saint-Jean. Net als in Frankrijk en Spanje mocht men in België immers een eigen interpretatie uitwerken van het nieuwe Carrefour Planet-concept, ontwikkeld door Lars Olofsson. 

 

Op het ogenbik dat Arnaud de Lauzières gevraagd wordt om de hypermarkt opnieuw uit te vinden, zit Carrefour Belgium in volle herstructurering. In de lente van 2010 wordt de hakbijl bovengehaald. “In principe had ik niets te maken met dat Belgische verhaal. Gérard Lavinay maakte echter gebruik van wat er gaande was in Mont-Saint-Jean om een boodschap van hoop te brengen. De winkel heropende zijn deuren op 5 mei. Er was misschien vooraf minder nagedacht over de formule dan in Frankrijk of Spanje, maar we waren wel als eerste klaar en het succes kwam onmiddellijk. We kwamen trouwens van heel ver, het winkelpark was bijzonder oud.”

 

Het uur van de waarheid

Vandaag kan de balans opgemaakt worden van dit grote transformatieprogramma. Een balans die positief is, al moet er over gewaakt worden dat de dynamiek behouden blijft. “De klant houdt van het concept. Er zijn twee of drie winkels waar we moeten bijsturen, maar over het algemeen is het een zeer mooi succes. Sommige winkels, zoals die van Strombeek, Marche-en-Famenne of Sint-Eloois-Vijve, hebben een geweldige boost gekregen. Om nog te zwijgen van Schoten, waar we een enorm risico hebben genomen door een tweede checkoutzone aan te leggen aan de kant van de parking waar veel forensen langskomen. Sindsdien is de omzet letterlijk ontploft.”

 

   

 

Het is echter niet omdat je succes hebt dat je niet kritisch moet blijven, beseft Arnaud de Lauzières ten volle: “Op sommige vlakken zijn we wellicht nog niet ver genoeg gegaan. Misschien hadden we op sommige plaatsen ook de tegelvloeren moeten vernieuwen, maar we waren bang dat dat teveel tijd in beslag zou nemen. Enkele winkels gaan dus nog een extra opknapbeurt krijgen, maar aan het concept wordt niet geraakt.” De transformatie van de Belgische hypers is niet zomaar een programma geweest dat beperkt was in de tijd, het gaat om een volledig nieuwe dynamiek.

 

“We hebben een eerste bladzijde omgedraaid en meteen geschiedenis geschreven, maar daar blijft het niet bij. De wereld en dus ook de markt veranderen snel, we moeten ervoor blijven gaan en voortdurend innoveren. We hebben daar goed over nagedacht. Eerst en vooral zijn we nu aan het werken aan de ontwikkeling van de versafdeling. Daar buigt momenteel een heel team zich over. We moeten meer doen en beter, net als in onze Franse en Spaanse hypermarkten. Drie jaar geleden wou ik absoluut traditionele beenhouwerijen openen, vandaag zijn er nog andere domeinen waar we verder in kunnen gaan en het verschil maken.”

 

                            

 

   

 

“De tweede pijler is de modernisering. We moeten niet alleen opknappen waar het nodig is, maar ook gebruik maken van de nieuwste technologieën voor de signalisatie of de dienstverlening. We zijn vandaag de eerste keten waar de klant kan scannen met zijn eigen smartphone. Je moet natuurlijk eerst en vooral gaan voor dingen die echt nuttig zijn, niet voor gadgets om de baas te plezieren. Maar misschien moet je gewoon alles op alles zetten.”

 

   

 

“Verder zetten we ook heel erg in op flexibiliteit, op microseizoenen. We moeten actiever worden, de commercieel belangrijke periodes goed voorbereiden. Daarvoor moet je heel soepel zijn wat je bevoorrading betreft. We kunnen echter veel meer doen dan zoals steeds het schoolgerief op 15 juli beginnen in te planten, en vervolgens te wachten tot het op 15 september allemaal voorbij is. Neem nu de paaseieren. Dat is iets wat ik nooit gesnapt heb op de Belgische markt en danig op mijn zenuwen werkt omdat het gewoon hallucinant is. Vanaf half februari wordt dat assortiment uitgestald en twee weken voor Pasen wordt het al gesoldeerd, op een ogenblik dat de vraag het grootst moet zijn! Daardoor kom je in een neerwaartse spiraal terecht die je marge grondig aantast. Bovendien neemt dit soort producten heel veel plaats in, plaats die je nodig hebt voor andere dingen. Misschien denken sommigen dat ik gek ben wanneer ik dat zeg, maar als ik de verkoopstatistieken bekijk zie ik heel goed wanneer de verkoop van start gaat en wanneer je dus groot moet gaan etaleren en acties doen, terwijl je op andere ogenblikken je aandacht beter ergens anders op richt.”

 

   

 

Carrefour gaat de strijd aan

Arnaud de Lauzières is ervan overtuigd dat er een mooie toekomst is weggelegd voor de hypermarkten. “Onze nieuwe slogan – Lage prijzen, plezier inbegrepen – vat hun opdracht perfect samen. We kunnen garanderen dat de prijzen voortdurend laag blijven, wat niet wil zeggen dat het voor ons een obsessie is om altijd en overal de goedkoopste zijn. Het plezier zit ‘m in de dienstverlening, de animaties, de winkels die voortdurend een nieuw gezicht krijgen. We ontvangen de klanten met de glimlach. Ze doen bij ons hun inkopen van elke dag, we bieden hen een aantal diensten aan en doen hen ook dromen. Die voortdurende evolutie in het aanbod is de kracht van een hyper, dat kan je niet realiseren in een supermarkt of een non-foodzaak.”

 

Carrefour ziet de toekomst met zoveel vertrouwen tegemoet dat er zelfs sprake is van nieuwe Carrefour-hypermarkten in België, zoals we François-Melchior de Polignac onlangs hoorden verklaren. Wie had dit vier jaar geleden durven denken? Arnaud de Lauzières bevestigt alvast dat het hier niet om een sciencefictionscenario gaat.

 

“We denken inderdaad aan expansie van de format. Neem nu Oost-Vlaanderen, Oostende of de zone ten zuiden van Antwerpen, bij de A12: daar ligt nog heel wat potentieel. Het gaat om projecten die we binnen vijf of tien jaar willen realiseren, maar als we er nu niet aan beginnen gaan we de boot missen. Uiteraard maakte dit bij mijn aantreden, na een zware besparingsoperatie, nog geen deel uit van mijn functie. We moesten eerst aan de slag met de 45 resterende winkels. De toekomst wenkt echter. Het vertrouwen is volledig hersteld en de omzet van Carrefour Belgium gaat al drie jaar lang in stijgende lijn, net als de winst en de cashflow trouwens. We hebben veel te danken aan onze medewerkers, die er volledig voor zijn gegaan.” 

 

Lees heel onze reportage in Gondola Magazine van juni-juli. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

Auteur: 

Joram De Bock