De metamorfose van Ricard

Een meer geraffineerde fles voor de marktleider

Ricard is het belangrijkste merk van sterke drank in België en Luxemburg. In de lente van 2011 meet het merk zich een nieuwe look aan. Het is de eerste keer sinds 1932, het jaar dat de visionaire Paul Ricard in Marseille een pastis creëerde die zijn naam droeg, dat de beroemde fles zo’n transformatie ondergaat. Voortaan rust de fles op een rechthoekige sokkel en wordt het logo van Ricard op de zijkanten toegevoegd. Het resultaat is een gesofistikeerde en elegante look, die alle opzichtigheid vermijdt. Het imago van het merk is er één van gezelligheid, met name lekker onder vrienden samen een aperitiefje drinken.

Een idee dat steeds meer opgang maakt: het verkoopsvolume verdubbelde in vijftien jaar en groeit nog steeds met 4% in een markt die voor de rest nauwelijks beweegt. Als oorspronkelijk ‘volksmerk’ is Ricard er toch in geslaagd om zich een moderne look aan te meten. De zonnige communicatie van het merk slaat aan. Dit jaar draait alles om de ‘echte’ ogenblikken van het leven. Bij ons is Ricard voornamelijk een ‘trademark’: 90% van het volume wordt in de winkel verkocht. Normaal dus dat Pernod Ricard Belgium een arsenaal aan instore communicatie tentoonspreidt voor deze lancering: displays, totems, floorstickers, infopunten, animatie… Het merk concentreert zich vooral in de F1’s (onder meer onder een formaat van 150 cl bij Colruyt en Champion), maar ontwikkelt vandaag ook zijn distributie in de F2.

Tag: 

Recente productlanceringen

  • Food
  • Food
  • Food
Bord-Bia - NL - SIDE