Albert Heijn doet weer heel wat stof opwaaien in het Belgische retail- en medialandschap. Woorden als 'grof', 'duimschroeven' en 'arrogantie' sierden de koppen van kranten in België en Nederland. Vanwaar al die heisa?

Albert Heijn heeft in een algemene brief, gericht naar al zijn toeleveranciers, zichzelf een korting van twee procentpunten toegekend. Niets dan goed nieuws voor de consumenten natuurlijk en - eerlijk is eerlijk - ook niets nieuw onder de zon in ons retaillandschap waar prijsonderhandelingen tussen retailers en producenten er nu eenmaal hard aan toegaan. En zeker in tijden van crisis is de strijd om de consument en zijn portefeuille bikkelhard. Tot daar is er geen enkele reden om enkel Albert Heijn met de vinger te wijzen. Misschien is het in deze context eerder de vorm van de boodschap - een algemene brief - dan de inhoud die we als provocerend kunnen interpreteren. Maar ook hier moeten we het Albert Heijn nageven dat ze er toch weer in geslaagd zijn het retailnieuws van de dag te beheersen. En dat is best indrukwekkend voor een grootdistributeur die op dit moment slechts een handvol (of twee handen vol) winkels telt in één taalgebied van dit land.

Om één en ander voor ons te verduidelijken, namen we contact op met Albert Heijn, en onze communicatieve noorderburen kennende, schetsen ze maar wat graag hun context van dit verhaal."Albert Heijn heeft ambitieuze groeiplannen, binnen en buiten België", aldus Rianna Van der Sar, verantwoordelijke voor Media Relations bij Albert Heijn, "onze expansie in België is reeds gekend, we hebben in Duitsland net de eerste Albert Heijn to go geopend en sinds de overname van 82 Jumbo en C-1000 supermarkten in Nederland, zijn we die volop aan het heropenen als Albert Heijn supermarkten. En onze leveranciers, die groeien natuurlijk mee met ons." Inderdaad, meer supermarkten, betekent een grotere omzet en daar profiteren zeker de producenten van. Rianna Van der Sar haalt ook - terecht - aan dat de reeds gemaakte prijsafspraken dateren van voor de overname van Jumbo en C1000. En dat in een dynamisch en voortdurend veranderend retaillandschap nu eenmaal ook de producenten moeten meebewegen met die realiteit. Maar waarom dan in de vorm van een algemene brief, waar een persoonlijk gesprek - die sowieso meermaals per jaar plaatsvinden - een geschiktere wijze was om de producenten te benaderen. Rianna Van der Sar: "Wij staan op allerlei manieren in contact met de producenten, ook met directe gesprekken, en zij mogen altijd contact met ons opnemen.Wij zijn steeds bereid het gesprek aan te gaan."

Wij veronderstellen dan dat de telefoon bij Albert Heijn momenteel roodgloeiend staat.