De distributiesector richt zich op internetstrategieën

Het valt niet te ontkennen, we maken inderdaad een koopkrachtcrisis door. Maar de ketens die dit onderkennen zijn niet voor één gat te vangen. Tegenwoordig gaat het erom in te zetten op de relatie met klanten die steeds meer 'verbonden' zijn. Daarom moeten ze rekening houden met de ontwikkeling van e-commerce en de toename van gegevensuitwisseling via verschillende sociale netwerken. Gisteren eindigde het 101ste congres van de National Retail Federation dat dit jaar 24.000 deelnemers telde. Deze waren het er allemaal over eens dat het accent gelegd moet worden op het belang van de klantrelatie en programma's voor klantenbinding via de nieuwe technologieën.

 

De leiders van de sector, zoals Wal-Mart, Tesco en Carrefour, hebben het moeilijk op hun thuismarkt en hebben besloten in de prijs te investeren om de daling van de verkopen in vergelijkbare winkels af te remmen. En recent onderzoek toont aan dat de fysieke winkels over vijf jaar slechts 63% van de omzetten zullen realiseren tegen 91% nu. De groei moet dus op het Internet plaatsvinden.

 

Alison Paul, directeur van de sector distributie van Deloitte Verenigde Staten gaat nog verder: "De winkel blijft de favoriete plaats van de consument om te shoppen, maar hij moet passen in een klantbeleving, die ruimer is en waartoe ook het virtuele behoort" en verduidelijkt dat consumenten tegenwoordig Facebook en Twitter gebruiken om informatie over producten uit te wisselen. 41% van de consumenten die tijdens het inkopen een smartphone bij zich hebben, gebruiken die om de prijzen te vergelijken.

 

Volgens David Jaffe, Algemeen Directeur van Ascena, is het belangrijk om de winkel en de site voor e-commerce samen te nemen, zodat ze een eenheid vormen. De winkels moeten mooier worden en beter worden ingericht met een geraffineerd design en kwaliteitsvolle diensten.

 

Maar ook de klantgemeenschap mag niet worden verwaarloosd. SAS, een bedrijf dat is gespecialiseerd in gegevensverwerking, stelt bijvoorbeeld oplossingen voor waarmee in de gaten kan worden gehouden welke reputatie een winkel op de sociale netwerken heeft met betrekking tot de prijs, het aanbod en de dienstverlening. Hiermee wordt tevens deze e-reputatie vergeleken met die van de concurrenten.

 

Eén ding staat vast, de strategieën die al een aantal jaren worden gevolgd, moeten binnenkort worden aangepast.

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen