De creativiteit van onze medewerkers is ongelimiteerd

Smurfit Kappa Van Mierlo werkt op maat
Productinnovatie is ongetwijfeld dé belangrijkste stap die innovatie in de foodretail voortdrijft. Maar meer dan ooit speelt ook innovatie op vlak van verpakking en POS-materiaal een doorslaggevende rol. Als we te weten willen komen hoe alle verpakkingen en displays tot stand komen in wat ongetwijfeld één van de meest duurzame verpakkingsmaterialen is, golfkarton, maakten we een afspraak met Nico Bossuyt, Sales director, en Tamara Valdes, Marketing Coördinator van Smurfit Kappa Van Mierlo & Smurfit Kappa Drogenbos. Smurfit Kappa, met hoofdkantoor in Dublin, overkoepelt 332 bedrijven, stelt 38.000 man te werk, is één van de wereldspelers op vlak van papierproductie en dus ook van golfkarton, en draait een omzet van 7,35 miljard euro. Dat zijn cijfers die doen duizelen, maar Nico Bossuyt drukt ons meteen op het hart dat het bij Smurfit Kappa steeds meer draait om de integratie van de verschillende takken en dat zij zijn gegroeid van een lokale drukkerij tot een verpakkingsspecialist met een internationale uitstraling. Hier in Turnhout zijn we aanbeland bij Smurfit Kappa Van Mierlo. Van Mierlo drukte hier al in 1908. In 1997 kwam deze vestiging in handen van Smurfit Kappa en vandaag werken er 160 mensen, waarvan 120 in de productie. Voor de verdere details laten we best de specialisten zelf aan het woord.

Wat is de specialiteit van Smurfit Kappa Van Mierlo Turnhout?
Nico Bossuyt: "Wij richten ons vooral op consumenten- en promotieverpakkingen in golfkarton, in zeskleuren offset-druk. Dat is onze niche. Wij maken driedimensionele voorstellen voor onze klanten, zowel voor displays als voor verpakkingen. Op basis van die voorstellen worden de projecten verder uitgewerkt en bij het finaal akkoord levert de klant ons het artwork aan. Wij werken op een kleine uitzondering na altijd op maat van de klant. 'Tailor-made', dat is ons uitgangspunt. "

Kiezen de klanten onder invloed van de crisis voor een meer budget-vriendelijke oplossing, of zetten ze in op innovatie?
NB: "Dat werkt eigenlijk in beide richtingen. De klanten zetten enerzijds minder in op promotionele zaken, maar anderzijds willen ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Daardoor is het belang van een goede bedrukking alleen maar toegenomen, hoewel ik niet kan ontkennen dat de volumes onder invloed van crisis zijn teruggelopen."

Wat zijn de sterktes van Smurfit Kappa Van Mierlo?
NB: "We werken binnen een promotionele markt, dus onze snelheid en flexibiliteit zijn ongetwijfeld nummer één en twee. Je moet kort op de bal spelen, en af en toe eens een exploot kunnen doen voor de klant. Daarnaast mag ik zeker onze creativiteit en innovatiedrang niet vergeten te vermelden. Wij werken, zoals reeds aangehaald, quasi uitsluitend 'tailor-made', daarvoor moet je heel goed begrijpen wat de klant eigenlijk wilt. Tot slot is er onze betrouwbaarheid. Als wij zeggen dat de levertijd wordt gehaald, dan wordt die ook gehaald. Daarvoor werken we hier van maandag tot vrijdag in drie ploegen, en als het moet, werken we verder tijdens het weekend."

TV: "Kortom, onze dienstverlening zorgt ervoor dat we een product afleveren met een uitstekende toegevoegde waarde. Dat blijkt ook uit onze tweejaarlijkse klantentevredenheidsenquête, onze service wordt steevast hoog aangeschreven."

En om die dienstverlening steeds beter te kunnen aanbieden, hebben jullie onlangs geïnvesteerd in een gloednieuwe machine?
NB: "Ja, onze vorige machine, een Roland, was twintig jaar oud en aan vervanging toe. We hebben onze nieuwe machine in augustus 2011 in gebruik genomen. Zoals dat altijd gaat, had de machine met enkele kinderziektes te kampen. We hadden gehoopt tegen september 'up & running' te zijn, maar dat bleek toch iets complexer dan verwacht (lacht, nvdr). Maar nu loopt hij op volle toeren en kunnen we alle voordelen van drukken in offset optimaal benutten. Sommige verpakkingen hebben maar liefst dertig bedrukkingen, en met deze machine moeten we enkel de platen wisselen om dat voor elkaar te krijgen. Dankzij deze machine is er weer ruimte voor groei, er is nog capaciteit!"

De sterktes hebben we besproken, maar wat zijn de grote uitdagingen voor Smurfit Kappa Van Mierlo?
NB: "Altijd blijven vernieuwen en verbeteren. We moeten steeds rekening houden met de dreiging van onderuit. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Oost-Europese bedrijven die met een heel andere kostenstructuur werken. Wij behalen onze marges met dank aan onze service en innovaties."

Wat was de laatste innovatie?
NB: "We hebben extra sterk ExE-karton ontwikkeld, van drie millimeter dik waarvan beide lagen karton kruiselings op elkaar gekleefd zijn. Dat zorgt voor stijfheid in beide richtingen. Dit type karton is bruikbaar in heel veel verschillende toepassingen, van trays over dozen tot displays. De laatste 5 jaar zijn we heel sterk met innovatie bezig geweest. ExE is daar het resultaat van. Een paar maand geleden groeide de vraag naar een gelijkaardig gekruiste golf voor een welbepaald displayproject, en werd er besloten om eens met een ander golftype te testen, namelijk B-golf. Zo hebben we ons standaard kartongamma kunnen uitbreiden met 2 innovatieve kartonsoorten, ExE en ExB. Daarnaast zijn we ook op drukgebied bezig met vernieuwingen. Zo zijn de tests voor drukken op metallische karton goed geslaagd. En op displaygebied, hebben we voornamelijk gezocht naar systemen om onze klanten en de retailers zo veel mogelijk te kunnen ontlasten en te helpen bij het opzetten van hun marketingacties. Daartoe hebben we een automatische displaylijn ontwikkeld, waardoor men eigenlijk in minder dan 5 seconden een display op de winkelvloer kan opzetten. Ook nieuw sinds deze maand is de introductie van een nieuwe dienstverlening dat we aanbieden: Full Service Option. Daarme willen we de klant zoveel mogelijk ontlasten in zijn displaytraject, dat is de essentie!"

Wat zijn de voordelen van deel te maken van een internationale groep als Smurfit Kappa?
NB: "Alle bedrijven van Smurfit Kappa verhouden zich tot elkaar als zusterbedrijven. Een goed, én straf, verhaal is dat van onze Nederlandse collega's. In 1999 brandde daar de volledige productiesite van Smurfit Kappa af, en toen zijn zij hun productie hier komen draaien, 's nachts en in het weekend. We staan dus klaar voor elkaar. De vestigingen van Drogenbos en Turnhout vallen ook onder dezelfde directie, dat moet zorgen voor een betere integratie, zij specialiseren zich in displays en wij in verpakkingen. Wij zijn één groep en willen ons ook als dusdanig profileren."

TV: "Een heel groot voordeel bestaat er in dat wij toegang hebben tot alle ontwerpen dankzij het Inno-boek van Smurfit Kappa. Daarin worden alle ontwerpen van alle vestigingen van Smurfit Kappa verzameld en die ontwerpen mogen door de andere vestigingen vrij gebruikt worden. Dat zorgt ervoor dat we niet elke keer het wiel moeten heruitvinden."

Zijn er nadelen verbonden aan een job in de (golf)kartonsector?
NB: "Helemaal niet! Met karton is echt alles mogelijk. Op de creativiteit van onze medewerkers staan geen limieten, op het budget van onze klanten echter... dat is een ander verhaal (lacht, nvdr)"

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE