De Colruyt-formule toegepast op de food service

In september werden Colruyt-dochters Collivery en Foodinvest samen Solucious, een nieuwe food service-speler die meteen de derde in de markt is. Wij spraken met Yves Van den Brande (Business Unit Manager) over de ambities van Solucious, en het hanteren van de Colruyt-cultuur zonder “laagste prijzen”.

Kunt u nog eens vertellen hoe Solucious tot stand gekomen is?

Sinds 13 september 2013 zijn Collivery en Foodinvest (de twee food service-takken van Colruyt Group, red.) gefuseerd onder de naam Solucious. Collivery, dat opgestart is in 1999, was oorspronkelijk een leveringsdienst voor particulieren. Al snel bleek dat er meer vraag was van bedrijven, rusthuizen, etc. Foodinvest was een grossier die in 2010 is overgenomen door Colruyt Group. Want met de retailverpakkingen van Collivery konden we enkel aan kleine collectiviteiten leveren. Door de overname hadden we grootverpakkingen en konden we ook grootkeukens bedienen.

De naam Solucious verwijst opvallend genoeg niet naar moedergroep Colruyt.

De nieuwe naam is een samentrekking van “solutions” en “delicious”, want enerzijds willen we oplossingen zoeken en een service bieden voor onze klant, en anderzijds moet het natuurlijk gewoon smaken. Vandaar ook onze baseline “a taste for solutions”. We zijn bewust afgestapt van de Colruyt-verwijzing omdat we niet met “laagste prijzen” geassocieerd willen worden. Want dat kunnen we niet realiseren, en daarom ook niet claimen.De prijzen worden in deze markt vaak à la tête du client vastgesteld en zijn helemaal niet transparant. Daardoor heeft niemand echt zicht op de markt. Wij daarentegen hanteren één basisprijs, waar we ook transparant over communiceren. Wij zijn de eersten in België die de richtprijzen openbaar maakt op onze site. Zo willen wij bewustwording creëren bij de klanten. Bovendien zetten wij in op efficiëntie binnen onze interne organisatie.

Is de retailachtergrond van het bedrijf geen concurrentieel voordeel?

Voor de retailproducten hebben wij goede aankoopvoorwaarden door de aankoopkracht van de Colruyt Group. Maar het grootste dat wij meenemen is de vereenvoudiging en efficiëntie van onze organisatie. Zo kunnen wij concurrentiele prijzen bieden.

Slaat die vereenvoudiging ook op jullie assortiment?

Wij hebben een basisassortiment van 15.000 referenties retail- en food serviceproducten in vers, droge voeding, diepvries en non-food. Ons non-food assortiment is beperkt tot een 250-tal referenties, vooral papierwaren en dergelijke. Ik denk dat we eerder een nieuw assortiment zouden aantrekken dan een bestaand uit te diepen. Wij mikken altijd op een basisassortiment, niet op specialiteiten. Wij willen bijvoorbeeld geen 47 soorten diepvrieserwten, maar gewoon de drie basissoorten. We centraliseren onze volumes op de referenties die we hebben, dat is ons business model en deel van onze efficiëntie. De Colruyt-formule toegepast op de food service? Dat kan je wel zeggen ja.

Leveren jullie nog aan particulieren?

Voor een stuk, maar particulieren staan in voor maar 6% van onze omzet. Ons business model is echt op B2B gericht. De verkoopshoeveelheden zijn anders: een tray cola in plaats van een blikje, en leveringen gebeuren ook niet meer ’s avonds. Particulieren die zich daar in kunnen vinden, bedienen wij graag. Maar wij leveren vooral B2B: bedrijven zonder keuken, scholen, rusthuizen, ziekenhuizen en horeca.

Jullie zijn van niets de derde speler op de markt, een goed begin lijkt me?

Als je naar de pure food service kijkt, en daar rekenen wij ook bedrijven zonder keuken bij. Als je het breder trekt en de tankstations en horeca erbij rekent zijn we natuurlijk veel kleiner. Het is alleszins een aangename startpositie.


Lees het hele interview in de nieuwe editie van Food's Magazine!

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE