De Belgische retailbusiness heeft het best goed gedaan!

Als we een degelijke analyse willen maken van het afgelopen crisisjaar en tegelijkertijd te weten willen komen wat 2012 voor de retailsector in petto heeft, leggen we ons oor best eens te luisteren bij iemand de objectieve cijfers achter deze sector dagdagelijks door zijn vingers laat gaan. We waren dan ook maar wat blij dat Jürgen De Mesmaecker,?Business Unit Manager CE/Telecom & Retail Manager van GfK Retail and Technology Benelux, ons te woord wou staan. En het resultaat werd een diepgravende analyse van de huidige en toekomstige Belgische retailmarkt.

2011 was een op zijn zachts uitgedrukt een bewogen jaar. Als u een analyse zou moeten maken van het Belgische retaillandschap in 2011. Welke conclusies zou u dan trekken?
2011 is vooral een onvoorspelbaar jaar geweest. In de 7 jaren dat ik nu voor GfK Retail and Technology werk, heb ik nooit zo’n uiteenlopende voorspellingen en visies gehoord aan het begin van het jaar, om uiteindelijk uit te komen op een positieve balans aan het einde er van.

Een positieve eindbalans? Dat is eindelijk goed eens nieuws. Is België dan één van de betere leerlingen van de klas?
Als we de Belgische retailbusiness vergelijken met de ons omringende landen dan kunnen we stellen dat wij het best wel goed gedaan hebben. Ondanks de donkere wolken die zich boven het Belgische retaillandschap dreigden te vormen en de pessimistische uitspraken die door enkele vooraanstaande deskundigen werden gepleegd, is de retail in België erin geslaagd een lichte groei te realiseren ten opzichte van vorig jaar. In de markt van Technical Consumer Goods, waar wij als GfK Retail and Technology middenin opereren, behoren wij tot de top 3 van Best Performing Countries in West- en Zuid-Europa. Landen zoals Spanje, Portugal en Griekenland hebben dit jaar zware klappen te verduren gekregen en kennen een double digit verlies. Dat zal nog wel even zal blijven nazinderen. Ook economische grootmachten zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan in het rood, hetgeen niet gunstig is voor de algehele Europese tendens. Samen met Duitsland en Nederland behoren wij tot die landen die het Europese gemiddelde naar boven trekken en daar mogen wij best wel trots op zijn.

Kan u die positieve eindbalans verklaren?
Een belangrijke reden waarom we in België in 2011 goed voor de dag komen zit voor een deel in de evolutie die we in 2010 hebben gekend. Toen is de Belgische consument eerder bedachtzaam omgesprongen met zijn uitgaven en behoorden we, op vlak van retailevoluties, tot de zwakste leerlingen van de Europese klas. Dit heeft ons in 2011 geen windeieren gelegd.

En dan moeten we het natuurlijk ook over 2012 hebben. Hoe ziet u dat evolueren?
Op Europees niveau moet naar mijn mening de grote klap nog komen. Allereerst ziet het er niet naar uit dat Europa, in zijn huidige vorm, kans op slagen heeft. Gaten kunnen niet blijven gevuld worden op de manier waarop het nu gebeurt. Dat kunnen we niet blijven volhouden. Al mogen we dit ook niet al te veel dramatiseren. Er zal bijvoorbeeld aardig wat water naar de zee moeten vloeien alvorens we de Euro kunnen bannen. Toch gaan we geducht moeten zijn voor de evoluties die er vanuit Azië op ons afkomen. De Chinese economie is zich zodanig aan het ontwikkelen dat we ons moeten wapenen om deze niet als een tsunami over ons te krijgen. 2012 zal een moeilijker jaar worden dan 2011, daar ben ik van overtuigd. Wij gaan gedeeltelijk meegezogen worden in de negatieve spiraal van Zuid-Europa en dit gaat de Belgische consument rechtsreeks in zijn portefeuille voelen.

En welke plannen heeft GfK in 2012 om deze analyse objectief te kunnen meten?
Om dit te kunnen staven met keiharde feiten gaan we ons in 2012 toeleggen op het uitbreiden van onze diensten binnen domeinen waar we tot op heden nog niet actief waren. Zo gaan we binnentreden in de Fashion-wereld en gaan we het reisgedrag van de Belgische consument in kaart trachten te brengen. Toerisme is een sector die zeer gevoelig is voor economische tendensen, wij gaan voor diverse marktspelers inzichten verschaffen om alzo de juiste reizen en trips aan te bieden.

Ook politiek was 2011 een jaar met veel ups en vooral downs. Wat zijn de gevolgen daarvan voor de Belgische consument?
Het voorbije jaar werd er vaak smalend gesproken over de uitblijvende regeringsvorming en de perikelen die zich op politiek vlak voordeden. Dit heeft ongetwijfeld impact gehad op de Belgische consument, vooral het zaaien van twijfels en het verspreiden van een negative buzz zet niet aan tot uitgaven. Toch moeten we constateren dat dit sterk overroepen werd en dat de retail er wel in geslaagd is de Belgische bevolking naar hun winkelpunten te lokken. Vaak werd het spel in de Wetstraat gespeeld, maar lag de ‘man in de straat’ hier niet zo wakker van. Toch is onverschilligheid niet altijd beter dan negativisme, ik ben er van overtuigd dat we sneller uit de impasse waren gekomen als we als Belg enig ongenoegen wat sneller hadden geuit op een wat meer drastische manier. Maar daarvoor is de Belg immers te braaf en kent het begrip ‘samenhorigheid’ bij ons niet dezelfde weerklank als in de Zuiderse landen.

Is de politieke crisis nu écht ten einde?
Daar ben ik niet van overtuigd. Ik geef ‘Di Rupo I’ een kans, maar ik vrees dat deze regering het einde van de legislatuurperiode niet haalt. De regeringspartijen hebben kunstmatig een akkoord gevonden, je kan immers geen concensus vinden als je belangen hebt die lijnrecht tegenover elkaar staan. Dan drinkt er iemand aangelengde wijn, waar de andere tevreden moet zijn met gekleurd water. Hoe lang blijft die andere hiermee tevreden?

En de economische crisis? Wanneer kunnen die eindelijk achter ons laten?
In tegenstelling tot de politieke ‘crisis’, die voorlopig ten einde lijkt, is het einde van de economische ‘crisis’ nog niet in zicht. De eerste helft van 2012 zal bepalen welke omvang de crisis in België zal hebben. Gaan we de richting uit van Spanje, Griekenland of Portugal, of houden we het nog enigszins onder controle en neemt het zo’n vaart niet? Het klinkt misschien raar maar zo’n economische instabiliteit heeft positieve gevolgen voor de business waarin wij acteren. De nood naar marktinformatie en het maken van de juiste beslissingen op basis van marktkennis is in deze tijden groter dan in tijden van economische welvaart. Een ‘foutje’ wordt immers sneller afgestraft en is moeilijker terug te recupereren. Wij kijken dan ook terug op een geslaagd jaar en kijken er naar uit onze groei te kunnen bestendigen in 2012. We zijn er immers van overtuigd dat ook onze klanten verder willen evolueren in positieve zin en hiervoor gebruik maken van onze diensten.

Om te eindigen met een eerder persoonlijke noot, hoe zal u de eindejaarsfeesten doorbrengen?
De kerstperiode breng ik traditioneel door in familiekring, met de nodige culinaire hoogstandjes. Zowel in de aanloop naar het kerstfeest als de dagen zelf hou ik van de gezelligheid en de sfeer die er dan heerst. Dit deel ik het liefste met de mensen die mij het meest dierbaar zijn. Wat betreft de jaarovergang heerst er niet meteen een traditie: er zijn jaren dat ik op de skilatten stond, op één of ander strand lag te genieten van de zon of bij vrienden thuis de nodige bubbels achterover sloeg. Dit jaar hebben we met een groep van een 50-tal vrienden een horecazaak afgehuurd en gaan we op een swingende manier 2012 verwelkomen. Klinken op een fantastisch, gezond en deugddoend jaar!

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE