In het station Antwerpen Centraal is op deze eerste augustus een nieuw apothekersconcept geïntroduceerd. Een plaats waar advies een hele andere betekenis krijgt.

“De klanten vragen steeds minder naar specifieke producten, maar geven er de voorkeur aan hun probleem aan de apotheker voor te leggen. Patiënten vragen vaak om advies en als apothekers hebben wij daarbij een raadgevende rol”, aldus Luc Kleynjans, apotheker en mede-initiator van het project.

Om de klanten meer comfort te bieden zullen de apothekers van "De Apothekers” niet meer achter een balie staan, maar tussen de klanten. Voor adviezen die meer discretie vragen zijn er twee spreekruimtes die de nodige privacy bieden tijdens het gesprek met de apotheker.

Maar de Antwerpse apotheek denkt ook aan de gehaaste reiziger: voor hem is er een "high speed" service op maat. Bij de kassa’s bevindt zich een geautomatiseerd magazijn dat de gevraagde producten opzoekt en rechtstreeks naar de kassa stuurt vanwaar de bestelling is gedaan. De advieshoeken meegerekend, telt de winkel in totaal 8 verkooppunten.

Eind 2013 zal een digitaal platform worden gelanceerd waar reizigers hun medicijnen online kunnen bestellen. Met die nieuwe stap zal deze apotheek 2.0 de service aan de klant nog verder kunnen verbeteren.