Danone goes made in Belgium

Belorigine kiest via co-creatie voor 100% smaken van bij ons

In tijden van communautaire spanning met een op en top Belgische product komen… je moet Danone minstens een gezonde portie durf nageven. Sinds 26 april introduceert de Franse zuivelreus het merk Belorigine met een assortiment bestaand uit negen producten. Met yoghurts, drinkyoghurts en desserts wil Danone de consument meenemen op (her)ontdekkingsreis naar smaken uit onze contreien. In het aanbod zitten vooreerst drie yoghurts. Het gaat om gezinspotten van 500 gram volle yoghurt (een nieuw formaat voor volle yoghurt overigens) met aardbei, kers en – opvallend – Echte Luikse Siroop. De Echte Luikse Siroop is een vruchtensiroop van peren en appels met wat dadels, abrikozen of pruimen voor een smeuïge smaak. De bereiding verloopt in twee fasen: productie van geconcentreerd sap en bereiding van het eindproduct. Nog in het rayon van de verse zuivel vinden we twee drinkyoghurts (natuur of aardbei) waarmee Danone inspeelt op convenience. Voorts vinden we onder Belorigine ook twee mousses (speculoos en chocolade) en twee puddings (vanille of speculoos). Met de lancering van Belorigine zet Danone zijn ambitie om een ‘glokale’ onderneming te zijn om in de praktijk. De multinational gaf al eerder te kennen dat het met zijn grensoverschrijdende kennis lokale projecten wenst te ondersteunen.
Die strategie oogt logisch - consumenten uit verschillende landen moeten zich kunnen vinden in het productaanbod – maar met Belorigine ging Danone nog een stap verder. Het betrok de consumenten actief in elke fase van het project: het concept en de verpakking ontwikkelen, de smaken kiezen, een naam verzinnen, de producten proeven en testen, enz. Die betrokkenheid koppelt Danone aan een uitgebreide kennis uit onderzoek. Een driekoppig team voert in ons land elk jaar ongeveer 30 kwalitatieve studies en 15 kwantitatieve studies uit. Daarnaast zorgen opiniepanels voor inzichten; in totaal ondervraagt Danone jaarlijks zo’n 5.000 Belgische consumenten. Het co-creatieproject rond Belorigine legde een voorkeur bloot voor eenvoudige producten met een lokale smaak: speculoos en Belgische chocolade voor de desserts, echte Luikse Siroop en de onvermijdelijke favorieten als aardbei- en kersensmaak voor de yoghurts. De zuivelproducten zijn overigens niet alleen in België ontworpen, ze worden er ook bereid, in partnership met lokale producenten en in de fabriekseenheid van Danone in Rotselaar (voor de drinkyoghurt).

Tag: 

Recente productlanceringen

Bord-Bia - NL - SIDE