Danish butter cookies steeds goedkoper

Het kan geen kwaad om af en toe eens over het muurtje te kijken. Hoe ziet de retailmarkt in andere landen eruit? De marktsituatie in de buurlanden kennen we doorgaans, maar wat met andere Europese landen? Gondola trok naar Denemarken voor een gesprek met Jens Juul Nielsen, directeur Informatie van marktleider Coop Danmark. Later dit jaar komen ook andere Scandinavische landen aan bod.

In Denemarken is het goed leven. Toch ontsnapten ook de sympathieke Denen – nooit last met hun voetbalsupporters, altijd een goed teken – niet aan de opeenvolgende crisissen van de voorbije jaren. De crisis in 2008 had grote gevolgen voor de retailmarkt, zo blijkt uit een gesprek met Jens Juul Nielsen. De directeur Informatie van Coop Danmark ging graag in op mijn vraag om elkaar te zien in Kopenhagen. Plaats van afspraak is de vestiging van SuperBrugsen, een van de ketens van Coop Danmark, in de wijk Vesterbro. Daar is een reden voor: vandaag is er de feestelijke heropening van deze winkel. We kunnen dus meteen een kijkje nemen hoe een Deense supermarkt er anno 2012 uitziet.

Aan de ingang delen keurig geklede medewerkers van SuperBrugsen gratis brood uit naar aanleiding van de opening en een glunderende Jens Juul Nielsen neemt me mee in de winkel. Deze winkel bestond al langer en maakte deel uit van de concurrerende SuperBest. Die keten kwam een paar jaar geleden in de problemen (zie inzet) en Coop nam een aantal winkels over. Een van die winkels is deze hier in Vesterbro. De vestiging werd de voorbije maanden grondig gerenoveerd en opent vandaag de deuren. “Wat je ziet is géén nieuw concept,” legt Jens uit. “Het is de klassieke supermarkt, met anno 2012 veel aandacht voor biologische producten.” En dat zien we: biologisch geteelde fruit en groeten nemen een hele wand voor hun rekening. Een van de overheid afkomstig logo garandeert de biokwaliteit.

We lopen rond in de winkel. Aantrekkelijke logo’s, witte logogrammen op een gekleurde achtergrond, maken duidelijk waar wat te vinden is. Alle verse en diepvriesproducten zitten achter glas en ik zie opvallend veel winkelmanden met een trekhaak: Kopenhagen is een stad van fietsers, de gekochte waren moeten gemakkelijk te transporteren zijn.

Terzijde: dat deze winkel heropent op een zondag, is geen toevalstreffer: een zondag per maand zijn de meeste supermarkten open. En over enkele maanden zouden de meeste Deense supermarkten élke zondag de deuren openen. Een nieuwe fase in de concurrentiestrijd wordt daarmee ingezet...

Prijs, prijs, prijs

Producten die in prijs zijn verminderd, krijgen een prominente plaats in SuperBrugsen. Volg de looprichting en je komt geregeld grote stapels tegen! Kaneelkoekjes, wijn of fruit in promotie: het loopt er storm voor. “Dat is zo sinds de crisis in 2008,” legt Jens uit. “Retailers werden toen van de ene dag op de andere wakker in een andere wereld. Tot dan was kwaliteit erg belangrijk en er was veel belangstelling voor premiumproducten. Nu is de markt heel prijsgericht. Het aantal discountwinkels in Denemarken neemt enorm toe. Op dit moment gaan elke week weer twee nieuwe discountwinkels open, en het marktaandeel van dat type winkel neemt allengs toe. Men klaagt er soms over dat er in Denemarken, een kleine markt met ongeveer 5,5 miljoen inwoners, te weinig ruimte is voor concurrentie. Dat geldt alvast niet voor de wereld van de warenhuizen!”

Verderop in de straat bevindt zich een vestiging van de harddiscountketen Netto, een enseigne van de concurrerende retailgroep Dansk Supermarked. De inrichting is verre van aantrekkelijk en beantwoordt niet aan de normen die harddiscounters bij ons hanteren. Elders in Kopenhagen was ik op zaterdag al een Fakta binnengelopen. Fakta is de discountketen binnen Coop Danmark. Die Fakta zag er helemaal niet uit als een harddiscountwinkel. “Ha, maar die Fakta is een nieuwe winkel binnen het stadsconcept van Fakta,” legt Jens uit als ik hem dat vertel. “Fakta Quick heeft groen als kleur, de traditionele winkels hebben een logo in rood-wit. Fakta Quick is eigenlijk een conveniencewinkel en gaat bijvoorbeeld in concurrentie met buurtwinkels als 7 Eleven.”

Massa’s folders

Dat er wekelijks discountwinkels bijkomen, is logisch. “Loonkosten wegen in denemarken zwaar door,” licht Jens toe. “Dat wil zeggen dat discountwinkels, met weinig medewerkers ter plaatse, paradoxaal genoeg het meest winstgevend zijn.”

Omdat de prijs zo belangrijk is geworden, zijn huis-aan-huisfolders dat evenzeer. Voor Coop Danmark betekent dat de wekelijkse verspreiding van vijf verschillende folders. “Voor elk enseigne – Kvickly, SuperBrugsen, F-Dagly, Fakta en Irma – telkens een folder,” zegt Jens. Irma heeft gelukkig enkel in Kopenhagen vestigingen. Elders werkte dat niet, het is echt een premiumwinkel met nog meer dan andere winkels een groot aanbod van bioproducten.

Mogelijkheden tot groei

Coop Danmark wist de voorbije jaren zijn marktaandeel te behouden. Het waren vooral de harddiscounters en concurrent Dansk Supermarked die de leemte invulden die SuperBest had gecreëerd. De komende jaren wil Coop een flinke stap vooruit zetten. Door de coöperatieve structuur van Coop Danmark heeft de retailgroep een streepje voor bij vele Denen. Coop werkt met een loyaltyprogramma, net als de concurrentie. Maar op welke manier kan Coop dan nog groeien, nu het ernaar uitziet dat de harddiscount blijft groeien? “Met Fakta hebben we om te beginnen zelf een discountketen in huis en dat enseigne moet mee voor groei zorgen,” zegt Jens Juul Nielsen. “Daarnaast gaan we bestaande supermarkten moderniseren en zetten we in op onlineverkoop. Binnen Coop Danmark heeft Irma een online-afdeling, maar die staat nog in de kinderschoenen. De omzet is gelijk aan die van één winkel. De komende vijf jaar willen we die omzet twintigvoudig in onze boeken zien staan, het is een manier om ook in de rest van Denemarken met Irma aanwezig te zijn. En voor de rest profileren we ons als duurzaam bedrijf, met veel aandacht voor bioproducten. Wij zijn nu al de grootste aanbieders van bioproducten, zo proberen we ons te differentiëren. Want ondanks de aandacht voor de prijs blijven milieu en duurzaamheid voor vele Denen een belangrijk gegeven.”

retail1retail2

Auteur: 

Gondola Magazine