Carrefour heeft afgelopen donderdag de resultaten gepubliceerd van het tweede kwartaal. De omzet van de Franse distributiegigant daalde met 0,3% naar 21,7 miljard euro en het concern ging gebukt onder verdere inkrimping van haar activiteiten in Frankrijk (-2,1%) en in Europa (-3,5%). Daarentegen werd in België, zoals gisteren voorspeld door de analisten, een lichte stijging van de omzet geboekt.

De groei in Latijns-Amerika (+6,9%) heeft de omzetdaling in Zuid-Europa gecompenseerd. Afgezet tegen vergelijkbare gegevens exclusief benzine, heeft Carrefour te maken met een daling van 1,3%. Het concern zag zijn omzet in Frankrijk dalen met 3,3%, in Spanje met 7,4% en in Italië met 4,3%.

In België boekte Carrefour in vergelijking met dezelfde soort winkels een omzetstijging 0,8% en daarmee werd de groei van het tweede kwartaal 2011 geconsolideerd (7,1%).

Afgezet tegen vergelijkbare gegevens bereikte de daling van de omzet in hypermarkten in Frankrijk 5,7% als gevolg van een daling van 5,8% in het eerste kwartaal. Het concern geeft geen enkele aanwijzing over te verwachte bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar.