Coolblue, die ook in België een zeer belangrijke marktspeler is, gaat zich voorlopig niet richten op de Franstalige consumenten. Er is genoeg ruimte voor groei binnen het huidige perimeter. Meer nog: de Nederlandse webretailer wil zijn omzet tegen 2018 verdubbelen tot 1 miljard euro.

Dat heeft Pieter Zwart, directeur en medeoprichter van Coolblue met een glimlach – zoals de logo van het bedrijf betaamt – aangekondigd naar aanleiding van een persbezoek aan het nieuwe Benelux-distributiecentrum in Tilburg.

Coolblue opende anderhalf jaar geleden in Capelle-aan-den-Ijssel een magazijn van 13.000 m² dat uitsluitend gericht is op de kleinere items, zoals telefoons, fototoestellen. Het nieuwe distributiecentrum van 22.000 m² dat in juni j.l. operationeel werd in Tilburg is dan weer gericht op de grotere stukken, zoals printers, wasmachines, frigo’s, en dergelijke meer. 

“Het stockeren,picken, packen en verzenden van kleinere producten gebeurt op een totaal andere manier als met witgoed. De logistiek is helemaal anders, zodat beide activiteiten in een zelfde gebouw samenbrengen niet gewenst is,” legde Zwart uit.

Zowel Nederland als België worden vanuit beide locaties beleverd. Het bedrijf heeft 325 webshops en zeven fysieke winkels, niet alleen in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Utrecht en Amsterdam), maar ook in België (Wilrijk en Lochristi).

Centrum van de Benelux

Tilburg is volgens Zwart gekozen omdat ze midden in het dekkingsgebied van de webretailer ligt. Het nieuwe magazijn vervangt overigens een ander magazijn dat eveneens in Tilburg gelegen was en te krap geworden. 

In het nieuwe logistiek centrum, dat voor Coolblue door logistiek vastgoedbedrijf Prologis is opgetrokken, staan nog zeer veel rekken volledig leeg. De verwachting is echter dat op vrij korte termijn ook deze palletplaatsen volzet zullen zijn en het gebouw uitgebreid moet worden. Wanneer dat zal gebeuren, werd in het midden gelaten. Feit is dat Prologis klaar staat om te bouwen. Het vastgoedbedrijf heeft alvast 13,2 hectare land gekocht Coolblue, zodat extra ruimte onmiddellijk beschikbaar is.

De nieuwe locatie is zeven dagen op zeven in gebruik. Er werken 110 mensen in het magazijn in Tilburg (op termijn in totaal 165). Naast de ‘normale’ orders die tot 23.59 uur binnenkomen, is het geschikt voor Same Day- leveringen en tijdvakbestellingen. Ook grotere retouren, zoals wasmachines en tv’s, worden hier verwerkt. Vanuit Tilburg vertrekken tevens de Belgische orders voor grote goederen zoals witgoed en bestellingen voor de zeven fysieke winkels.

Ruimte voor groei

In 2014 boekte Coolblue – dat in 2000 is gestart – een omzet van 350 miljoen. Dit jaar zou de kaap van de 500 miljoen gerond worden. “Year-to-date zitten we aan aan een groei van 44% en hebben wij nu al de omzet van 2014 gehaald,” aldus Zwart. De groei van Coolblue is inderdaad zeer snel. Ter illustratie: de drempel van de 100 miljoen werd pas in 2011 overschreden. “Tegen 2018 wij een miljard omzet boeken,” zegt Zwart. Volgens hem is dat zelfs niet ambitieus, omdat dat betekent dat 26% jaarlijkse groei volstaat om dit resultaat te halen… terwijl de huidige groei, zoals aangehaald, boven de 40% zit.

Zwart denkt dat het met de huidige geografische dekking van de markt mogelijk is: het groeipotentieel van e-commerce is nog enorm, en er komen zowel in Nederland als in België fysieke winkels bij. “Voor sommige elektronische producten blijft advies nodig, en om te kiezen tussen een iPhone 6 en een iPhone6+ is het belangrijk om die even in de hand te voelen.”

Voorlopig is dus nog geen uitbreiding buiten het Nederlandstalig gebied niet nodig om te blijven groeien. Er komen wel wat bestellingen binnen uit Wallonië, maar vermoedelijk komen die van Vlamingen en Nederlanders die daar wonen. Wallonië kan dus, net als Vlaanderen, door bpost en Dynalogic beleverd worden.

“Maar voorlopig zit een Franstalige versie van de site er niet in. Maar als de groei vertraagt, dan leer ik Frans,” zegt Zwart tot slot. Met een glimlach, natuurlijk.