Consumetrics: Promotie

Deze maand ondervroegen we ons panel over promoties allerhande
In een zeer concurrentiële markt komen supermarkten en merken elke week met voor de consument interessante aanbiedingen. Besteedt hij/zij daar aandacht aan? Maakt hij/zij er gebruik van? Hoe organiseert hij/zij zich al dan niet om ervan te profiteren? Wij vroegen de mening van ons panel.

  • Boodschappenlijst én promoties
    Hoe omschrijft u uw houding tegenover promoties?

45%

Ik maak mijn boodschappenlijstje, en hou rekening met promoties

Ik maak mijn boodschappenlijstje, maar koop ter plaatse toch artikelen in promotie 26%
Ik maak geen boodschappenlijstje, maar profiteer van de promoties die ik in de winkel zie 17%
Ik maak mijn boodschappenlijstje, uitsluitend in functie van de aangeboden promoties 5%
Ik maak mijn boodschappenlijstje niet op basis van promoprijzen, maar op basis van de gewone prijs 4%
Ik maak geen boodschappenlijstje, en beslis niet in functie van promoties 3%

  • Uitproberen
    Is een artikel in promotie voor u aanleiding om een gelijkaardig product te kopen maar van een ander merk dan u gewoonlijk koopt?

45%

Soms, het is een gelegenheid om een ander merk te proberen dan dat wat ik normaal koop

Ja, voor bepaalde soorten producten, niet voor andere 30%
Ja, ik koop meer in functie van de lopende promoties dan van het merk 21%
Nee, ik blijf trouw aan mijn merken, wat de promoties van andere merken ook mogen zijn 5%

  • Bonnen, natuurlijk
    Welke soort promo’s hebt u het liefst?

82%

Kortingbon, onmiddellijk verrekend

Proefaanbod: 1ste aankoop terugbetaald 51%
2 + 1 gratis 38%
Bonuspunten op de getrouwheidskaart van de winkel 31%
Extra volume gratis 20%
Gratis promopremie bij aankoop van het product 13%
Kortingbon geldig op volgende aankoop 12%
Wedstrijd of tombola 4%

  • Status quo
    Hebt u in de afgelopen 12 maanden de indruk gehad dat…

57%

...u evenveel producten kocht in functie van de aanbiedingen dan voorheen?

...u meer producten kocht in functie van de aanbiedingen dan voorheen? 37%
...u minder producten kocht in functie van de aanbiedingen dan voorheen? 6%

  • Kortingsbonnen knippen
    Hoe organiseert u zich om te profiteren van de voorgestelde promoties?

73%

Ik knip kortingbonnen die me interesseren uit en leg ze klaar

Ik lees de huis-aan-huis folders van een supermarkt of hypermarkt 70%
Ik let in de winkel op de aangeduide aanbiedingen 66%
Ik gebruik mijn getrouwheidskaart die me automatisch laat profiteren van de kortingen 57%
Ik print internetkortingbonnen uit die ik op sites vind 45%
Ik vergelijk de huis-aan-huis folders van verschillende supermarkten of hypermarkten 31%
Ik vergelijk promoaanbiedingen op de internetsites van de winkels 12%
Ik raadpleeg een app op mijn smartphone 4%
Ik let totaal niet op lopende aanbiedingen 2%

Auteur: 

Gondola Magazine