A Company Making Everything

Gisteren nog vroeg Jeff Bezos zich via Twitter af aan welk goed doel een deel van zijn persoonlijk fortuin zou kunnen gaan. Dat wordt op een luttele 85,2 miljard dollar geschat. Hij zou zelfs Bill Gates kunnen voorbij steken. U kan hem altijd advies geven, maar wat de schatkist van zijn bedrijf zelf betreft, hoeft u de moeite niet te doen. Hij weet zéér goed waarmee hij bezig is.

 

 

Dat Amazon nu de bio-supermarktenketen Whole Foods Market voor maar liefst 13,7 miljard overneemt, mag beschouwd worden als een aardbeving voor de hele sector van de voedingsdistributie. Het gerucht dat die overname overwogen werd, deed al sinds 2016 de ronde. Dat Bezos ook in de fysieke handel zou investeren en een ‘brick and mortar’ distributiebedrijf zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Met een beurskapitalisering van 400 miljard dollar – het dubbele van die van Walmart, de nummer 1 in de sector – had de e-commerce gigant uit Seattle keuze genoeg. Dat hij voor Whole Foods koos, is een slimme zet: deze retailer heeft een uitgesproken personaliteit en diens gediversifieerd bio-assortiment past goed bij zijn online-activiteit: sociologisch is er een uitstekende match met de generatie van de digital natives. Whole Foods telt voor een groot deel vooruitstrevende ‘bobo’s’ onder zijn klanten.

Door een welgevestigde waarde als deze ‘fysieke’ distributeur over te nemen, bouwt Amazon een bruggenhoofd van waaruit de groep haar positie op de markt van de voedingsdistributie verder kan uitbreiden. Op dit terrein was zij enkel bezig met Amazon Fresh. Nu wordt zij ineens veel geloofwaardiger en gaat een veel bredere markt open.

Dit kan de klassieke retailers alleen maar bang maken: de groep Amazon kan nu haar financiële slagkracht, haar dominantie van de webhandel en haar technologische middelen combineren met een offline aanwezigheid, om zo nog dichter bij de verbruiker te staan. Daarbij beschikt de e-tailer over een aantal extra wapens, zoals de kassierloze winkels (Amazon Go), een handige tool om gemakkelijk bij te bestellen (de Dash-button) of nog de slimme vocale interface (Alexa). Dergelijke producten zijn gedoemd om zich in ons dagelijks leven te enten op talrijke producten.

Amazon is geboren uit de verkoop van boeken en CD’s. Vandaag is de bescheiden e-tailer een reus geworden.  Hij doet denken aan de Roadrunner-tekenfilms. De valstrikken die de supersonische vogel voor de boze coyote legde, droegen allemaal de logo ‘ACME’, wat staat voor ‘A Company Making Everything’. De ambities van Amazon lijken immers grenzeloos. Boeken, muziek, voeding, hardware, auto’s, raketten en noem maar op. Bezos vreesde nooit om steeds verder te diversifiëren. Waarom zou hij dan ook bang zijn om ook te investeren in fysieke voedingswinkels? Het zijn eerder de fysieke winkelketens die nu bang worden: de retail davert op haar grondvesten. Net als de roadrunner heeft Amazon een plotse versnelling ingezet. Wie kan die nog stoppen?

Beep beep.

 

Auteur: 

Christophe Sancy