Projectontwikkelaars willen nieuwe klanten naar hun winkelcentra trekken. Om dat te bereiken stellen zij voor daar zowel traditionele verkooppunten als culturele ruimtes in samen te brengen. Een aantal van hen heeft tijdens de MAPIC (beurs voor retailvastgoed in Cannes) projecten onthuld waarin de commerciële en culturele wereld elkaar ontmoeten. “Tot nu toe spraken de culturele sector en de business sector hele verschillende talen. Maar er worden steeds meer partnerships gesloten om van winkelcentra de nieuwe musea van de 21

eeeuw te maken”, aldus Ngaire Blankenberg, consultant bij Lordculture, een adviesorganisatie op het gebied van cultuur. Culturele evenementen zouden de bezoekers ertoe kunnen brengen langer in de winkel te blijven en, waardoor de aankopen worden bevorderd.

Het gaat tegenwoordig dus niet meer om het organiseren van een tentoonstelling van moderne kunst, maar om te komen tot een permanente integratie van de culturele wereld. In Polen is de ruimte in het winkelcentrum van Poznan, gevestigd in een voormalige brouwerij, als volgt verdeeld: 50% cultuur, 50% shopping. In Marseille voorziet het project Les Docks, dat in 2014 gereed moet komen, erin dat fotogalerieën, boekhandels en kleine winkeltjes naast elkaar voorkomen. In Dubai werkt Mirdiff City Center samen met het Cité des Sciences van Parijs om educatieve sessies over de wetenschappen aan te bieden. “Winkelcentra moeten ze zich omgeven met partners met veel ervaring op cultureel gebied, als ze serieus genomen willen worden en kwalitatief hoogwaardige activiteiten willen aanbieden, ”, aldus mevrouw Blankenberg.

De inzet is niet alleen het aantal bezoeken aan winkelcentra te verhogen, maar ook om mensen die nooit op het idee zouden komen naar een museum te gaan in aanraking te brengen met cultuur. Andere projecten als Vill Up in La Vilette of Europa City in Parijs zijn er weer op gericht om de grens tussen cultuur en commercie volledig te laten verdwijnen.