Tesco wil zijn ‘Click & Collect’-service uitbreiden. De Britse keten heeft bekend gemaakt tussen nu tot eind dit jaar het aantal van 150 ophaalpunten te willen halen. Deze expansie past in de herstelstrategie met betrekking tot de binnenlandse verkopen. Het budget komt neer op 1,6 miljard dollar. Tesco moet 20.000 mensen werven, zijn producten up to date maken en hier gepersonaliseerde promoties aan toevoegen.

Volgens Deloitte LLP geven mensen die op verschillende manieren (internet, smartphones enz.) aankopen doen meer dan twee keer zoveel uit dan wie alleen in de fysieke winkels komt. In de loop van de laatste vier kwartalen zag Tesco zijn binnenlandse verkopen teruglopen. De CEO van de distributeur, Philip Clarke heeft daarom een nieuw groeiplan uitgedacht waarvan Click & Collect deel uitmaakt.

De dienst berust op eenvoud. De op internet gerealiseerde aankopen worden verzameld, ingepakt en opgeslagen op het ophaalpunt dat de consument heeft uitgekozen. Bij aankomst hoeft de consument alleen maar te wachten tot de medewerker van Tesco de boodschappen in zijn auto laadt. Deze service kost 2 pond. Maar deze expansie heeft een prijs.Tesco heeft bijvoorbeeld trainingen georganiseerd voor het personeel. Zullen deze investeringen voldoende zijn om de situatie in eigen land weer op het rechte spoor te krijgen?