CEO Marine Harvest wil met eigen merk categorie vooruittrekken

Marine Harvest is de grootste visproducent ter wereld. Het bedrijf levert al jaren vis voor de private labels van de retailers. Met Olav’s varen ze voor het eerst onder eigen vlag.

Vandaag staat Marine Harvest al in voor 65% van het visaanbod in de supermarkt. Ze leveren namelijk de vis voor de private labelproducten van de grote retailers, maar nu gaat Marine Harvest nog een stap verder. Met haar nieuwe merk Olav’s biedt de producent voor het eerst een product onder eigen naam aan. De zalm werd maandag exclusief voorgesteld aan onze lezers. Wij spraken met Maiko Van Der Meer (CEO Marine Harvest Europa) over vismerken en Europese ambities.

Wat is Olav’s?
Ons nieuw merk voor het verse visschap dat wij in Europa gaan verkopen. Het eerste product daarvan is een zalm, waar als inspiratie drie marinades om hem klaar te maken bijzitten: dille, limoen-basilicum en limoen-tijm. De vis is ook in een innovatieve ‘skinpack’ verpakt, een vacuum verpakking op de huid die de smaak beter behoudt en waardoor de consument heel de vis kan zien. De naam Olav’s is Noors en verwijst naar onze eigen zalmkwekerij in Noorwegen.

Waarom lanceren jullie dit eigen merk?
Wij willen communiceren naar de consument en dat gaat enkel met een eigen merk. Dat kan niet met private labels, want daar doet de supermarkt dat. Tegelijkertijd willen wij het hele verse visschap onder aandacht brengen en het nieuw leven inblazen. Olav’s zou als locomotief de hele categorie kunnen vooruittrekken. Dat is een rol die wij als marktleider graag vervullen.

Wat zijn de verwachtingen rond deze lancering?
Deze week wordt Olav’s geïntroduceerd en wordt het ook voorgesteld op de Seafoodbeurs in Brussel. De komende maanden gaan we onderhandelen met de retailers en tegen kerstmis zou het voor het eerst in de rekken moeten liggen. Wij verwachten toch een marktaandeel van 15 à 20% te halen in het verse visschap. In de toekomst willen wij de range van Olav’s verder uitbreiden naar onder andere diepgevroren vis. We hebben een breed assortiment producten waarmee we iets kunnen doen, maar we gaan nu niet alles tegelijk doen.

Wat is de meerwaarde van een eigen merk?
Een merk hebben is moeilijk in verse producten, maar het kan en heeft absoluut waarde. Omdat wij onze eigen kwekerij hebben, controleren we de hele keten en kunnen we het process goed bewaken. Zo kunnen we kwaliteit garanderen. Veel mensen durven niet goed verse vis klaar maken omdat ze het niet helemaal vertrouwen of denken dat ze het niet kunnen. Wij willen meer mensen dat laten proberen. En dat moeten we samen met de retailers doen.

Is dit nu het allereerste merk van Marine Harvest?
In België wel. In Frankrijk hebben we al het gerookte zalmmerk Kripsen al. Daarmee willen we volgend jaar ook in de Benelux mee uitpakken. Met Olav’s beginnen we nu in Frankrijk en de Benelux, daarna willen we ook naar Italië, Spanje en Duitsland met het product en uiteindelijk ook naar het Oosten van Europa en naar Groot-Brittanië. Dit is echt een Europees project.

Waarom starten jullie daar in België mee?
Hier hebben wij het grootste marktaandeel en ook goede contacten met de retailers. Het was dus het meest logische om hier te beginnen. We doen dit ook niet voor een keertje, dit is een lange termijnstrategie die nu wordt afgetrapt.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE