Carrefour rockt op Werchter

Vier dagen overleven op een festivalcamping is op zijn zachtst gezegd niet altijd een sinecure. Zeker niet als de zon fel brandt, een onweer uiteindelijk verfrissing brengt… en alles onder water zet. Om zijn steentje bij te dragen tot deze ‘survival of the fittest’ plaatst Carrefour op vier zomerfestivals een Express Festivalshop. De buurtwinkel stelt zich tot doel om het leven op de festivalcampings een beetje aangenamer te maken en de festivalgangers wat extra comfort te bieden. Gondola trok naar Rock Werchter om te zien hoe de Franse retailer convenience naar de festivals brengt.

A ls ik op dag één van ’s werelds meest vermaarde festival onder een verzengende hitte over de Haachtsesteenweg in Werchter wandel, valt mijn oog op twee net aangekomen festivalgangers. Goed gemutst wandelen ze me voorbij met in elke hand een tas vol boodschappen. Ze vallen niet enkel mij op, want vier andere voorbijgangers keren op hun stappen terug en vragen met skandinavische tongval ‘where did you find a shop where you can buy all these things’? Het antwoord is: even verderop voor de ingang van camping A3, een van de grotere campings van dit festival. Daar staat voor het tweede jaar op rij een heuse Carrefour Express Festivalshop. De tijd dat overleven op een festival gelijk stond aan het eten van frieten en het drinken van bier behoort tot het verleden. De moderne festivalganger kan in een buurtwinkel pur sang terecht voor een ruim assortiment van food- en non-foodartikelen. Geknipt op festivalmaat uiteraard.

Volgens de regels.

In 2008 dook de Festivalshop voor het eerst op tijdens drie festivals: Graspop Metal Meeting, Rock Werchter en Pukkelpop. Dit jaar doet Carrefour daar ook het Folkfestival van Dranouter bij. “Het is onze bedoeling om festivalgangers meer keuzemogelijkheden te geven, om hen een alternatief te bieden voor frieten, hamburgers, bier of cola”, vertelt Tine Nelissen (coördinator External Communications & PR bij Carrefour Belgium) ons in de welgekomen schaduw van de Festivalshop. “Bij ons vinden ze een ruim assortiment aan voeding met onder andere slaatjes, snacks en fruit zoals watermeloenen en druiven. We hebben ook een assortiment vlees. Hier op Rock Werchter blijft dat beperkt, maar op Graspop en in Dranouter breiden we dat uit omdat het er is toegelaten om te barbecueën op de camping. Op die festivals verkopen we een barbecueassortiment, hier beperken we het tot dingen die je makkelijk in een gamelle kan maken zoals hamburgers en dunne worstjes. Dat kunnen bezoekers aanvullen met aardappelsla, risotto, ravioli,… alles wat je wilt. In het assortiment zitten dit jaar producten waar we vorig jaar niet aan hadden gedacht, zoals bakboter. Confituur was vorig jaar ook moeilijk omdat we geen glazen verpakkingen mogen verkopen. Dat hebben we ditmaal opgelost door individuele porties aan te bieden, zoals in hotels. Idem voor choco overigens.” Het ontbijt is een moment waar deze shop zeer duidelijk op inspeelt. Carrefour bakt in twee ovens brood, croissants en chocoladekoeken. “Wat je thuis eet als ontbijt vindt je hier ook”, zegt Tine Nelissen. “Van een stuk stokbrood met choco tot spekjes die je kunt bakken in een gamelle. We hebben dit jaar een extra oven geïnstalleerd omdat we leerden dat stokbrood zeer goed verkoopt.” Voor de verkooptopper moeten we echter naar een andere foodcategorie: snoep. “Over de categorieën heen waren onze toppers vorig jaar chips en vreemd genoeg de witroze spekken. Dingen die de maag goed vullen en dus echt inspelen op het convenience verhaal.”

Droge sokken en condooms.

Behalve het mooie foodassortiment blijft de drankkeuze in de Festivalshop beperkt tot water en Aquarius. Bovendien zijn het de enige twee producten met een prijs die hoger lijkt te liggen dan wat je in een traditionele Express aantreft. Tine Nelissen verklaart: “Het aanbieden van dranken is een minder evident verhaal omdat de festivals uiteraard werken met grote drankensponsors. Alcoholische dranken, en ook tabak overigens, doen we onder meer uit veiligheidsoverwegingen niet en dat melden we ook expliciet aan de ingang. Op Graspop hebben we water, melk, chocomelk, fruitsap en Aquarius verkocht, hier in Werchter beperken we dat tot Aquarius en water, beide in halve literflessen. Voor alle andere producten hanteren we de prijzen die in elke Carrefour Express gelden. Op Graspop konden we dat ook volhouden voor de dranken, maar in Werchter hebben we samen met de organisatoren en de burgemeester afgesproken dat onze drankprijzen niet lager zouden liggen dan de prijzen van andere aanbieders.” Carrefour heeft zijn scope bewust niet beperkt tot eten en drinken. Een festival vraagt immers meer en dus zien we in de eerste plaats een ruim gamma aan kampeerartikelen: tenten, haringen, slaapzakken, zaklampen, gamellen, grondzeilen, enz. Daarnaast een brede waaier aan producten die onmisbaar zijn voor de festivalbezoeker: regenponcho’s, droge sokken, gsm-herlaadkaarten, condooms, verzorgingsproducten, tandenborstels. Opvallend is dat een meerderheid van de producten het huismerk Carrefour draagt en dat slechts hier en daar enkele A-merken opduiken. Waar trok Carrefour de lijn? “Het uitgangspunt is dat we huismerken verkopen”, aldus Nelissen. “Dit is een Carrefour shop met Carrefour producten. A-merken verkopen we enkel als er geen Carrefour-equivalent bestaat. Dit jaar zijn dat bijvoorbeeld Kwatta of Tic Tac. Deze winkel moet mensen in de eerste plaats ons concept en onze producten leren kennen. Dit is een zeer interessante en grote doelgroep. Onze producten scoren qua kwaliteit zeer goed, maar zijn vaak nog niet zo bekend. Dan zijn de festivals een enorm opportuniteit om mensen vertrouwd te maken met de Carrefour-producten.”

Geen nachtwinkel.

Wie convenience zegt, zegt ook flexibele openingsuren. Zeker met een festivalpubliek dat het vaak met weinig uurtjes nachtrust doet. Toch is de Festivalshop geen nachtwinkel geworden, al spelen de openingsuren wel in op de wandel van het publiek. “Onze openinguren op Rock Werchter zijn van 8u tot 23u, maar we maken een uitzondering op de eerste dag wanneer we tot 2u ’s nachts openblijven. Vorig jaar hebben we gemerkt dat veel mensen nog ’s avonds laat - na een dag werken - aankwamen, hun tent opzetten en na 23u aan de security kwamen vragen of ze nog naar binnen mochten. Waarschijnlijk zouden we de hele nacht kunnen verkopen, maar we moeten de winkel ook grondig aanvullen en schoonmaken, de kassa’s moeten worden geteld, enz. Het start-uur varieert op de eerste dag ook van festival tot festival, het heeft weinig zin om vroeger dan de camping open te gaan. Vooral omdat de shop op Pukkelpop en op Graspop op de camping staat, terwijl we hier in Werchter bij de ingang staan.” Vorig jaar telde de shop twee kassa’s, dit jaar steeg dat aantal naar drie. Alles samen registreerden die drie kassa’s in vier dagen tijd volgens Carrefour om en bij 11.000 tickets. Maar belangrijker nog zijn ongetwijfeld de vele enthousiaste reacties die bij de uitgang te noteren vielen. Van ‘fantastisch dat een winkelketen dit eindelijk eens doet’, over ‘blij dat we na al die jaren van hamburgers eens iets anders kunnen eten’ tot ‘hadden we dit geweten dan hadden we veel minder moeten meebrengen’. Met de bekendheid van dit initiatief zal het de komende jaren uiteraard enkel in stijgende lijn gaan. En bovendien is de campingzone in Werchter groot genoeg om vlot meerdere Festivalshops uit te baten. Dit jaar was dat nog geen optie. “Je moet ergens een keuze maken”, erkent Tine Nelissen. “We hebben één tent laten ontwikkelen, met meubels, kassa’s, etc. en die tent doet de vier festivals. Als je het hier twee keer doet, dan moet je heel de logistiek ontdubbelen. Je bouwt er met andere woorden niet snel nog eentje. Ten opzichte van vorig jaar zijn we wel al gegroeid met een extra festival. Op basis daarvan zien we verder.”

Auteur: 

Gondola Magazine