Carrefour promoot landwijntjes

Simpel, authentiek, modern en… lekker!

De financiële crisis heeft een polariserend effect gehad op de wijnafdeling. Dure wijnen doen het nog altijd goed en wijnen van rond de drie euro doen het steeds beter. Ook het bag-in-boxsegment kent een sterke groei. Carrefour heeft op verstandige wijze ingepikt op de verschillende trends met een exclusief gamma landwijntjes in erg mooie flessen. Op het etiket staat te lezen: Augustin Florent. Maar wie is in godsnaam die Augustin? Als je naar Frankrijk trekt ga je’m tevergeefs zoeken. De naam die klinkt alsof hij toebehoort aan een sympathieke Franse boer uit een zonovergoten wijndorp, werd in werkelijkheid uitgevonden door een stel handige marketinggoeroes, die hierbij dezelfde strategie volgden als menig A-merk vóór hen. Het gaat hier inderdaad om een Carrefour-gamma en we vinden eerlijk gezegd dat de keten heel mooi werk heeft verricht. De doelgroep zijn de occasionele klanten van de afdeling. Carrefour schat dat deze groep ongeveer 70% van het totale cliënteel vertegenwoordigt. Deze mensen zijn niet noodzakelijk kenners die naar een bepaalde wijn zoeken. De verpakking werd dus zeer eenvoudig, toegankelijk en duidelijk gehouden, zodat de shopper makkelijk zijn weg vindt in het uitgebreide assortiment dat niet minder dan 13 verschillende flessen van 75 cl telt naast nog eens drie BIB’s van 3 liter. Het gamma bevat voor elk wat wils: 4 witte wijnen (waaronder één zoete), vier rosé’s en ten slotte vijf rode varianten. Allemaal hebben ze één kenmerk gemeen: het zijn eenvoudige en pretentieloze landwijntjes tegen aantrekkelijke prijzen, gemaakt om elke dag van te genieten. Vin de pays de la Cité de Carcassone, Côteaux des Baronnies, Haute vallée de l’Aude, Côtes de Thongue: elk van deze benamingen roept onmiddellijk beelden uit het warme zuiden op. Ze prijken op een etiket dat lijkt op een menubord en waar tevens de druivensoort op vermeld staat, alsook de momenten van de dag waarop je de wijn kan drinken. De keuze van de kleuren geeft het geheel een buitengewoon actuele look die dan ook een prachtige facing vormt.

Tag: 

Recente productlanceringen

Bord-Bia - NL - SIDE