Eind 2013 verraste Carrefour België door zijn winkel in Moerbeke-Waas om te vormen tot Easy Caddy. Onder deze naam wordt een nieuwe winkelformule getest. Het nieuws bleef aanvankelijk onder de radar omdat Carrefour dit project bewust stil hield. Het werd vooral een “laboratorium” genoemd door Carrefour, maar ondertussen gaat de retailer wel een tweede Easy Caddy-winkel openen. Het is de Carrefour-supermarkt in Melsele die tot Easy Caddy wordt omgedoopt. Dat werd aan onze redactie bevestigd.

"Laboratorium"Moeten we daaruit afleiden dat de test in Moerbeke-Waas succesvol was? Daar is het nog te vroeg voor, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. "De vestiging waarvan sprake is net als die in Moerbeke-Waas niks meer dan testlabo. Carrefour België gaat daarbij niet over één nacht ijs en sluit aanpassingen op eender welk moment geenszins uit. Wat vast staat is dat consumenten er een breed assortiment aan referenties en vaste dagacties zullen vinden: een vaste promotie op een vaste weekdag." Carrefour relativeert de betekenis van de opening, en benadrukt dat er van een “expansie” nog geen sprake is.

Easy Caddy is zeker en vast een laboratorium, maar dat is niet zonder enige betekenis. In onze reportage van december 2013 over de Easy Caddy in Moerbeke-Waas kon u lezen dat het format vier beloftes telt: budgetvriendelijke prijzen, een efficiënte en snelle shopping, promoties en dagelijkse aanbiedingen van seizoensproducten, en een kwaliteitsvolle versafdeling. En dat allemaal 7 dagen op 7.

De locatie is ook niet onbelangrijk: Moerbeke-Waas telt maar 6.000 inwoners, maar is wel een concurrentiële gemeente. De consument heeft er keuze tussen Easy Caddy, een Smatch en een Okay. Het logo van Easy Caddy doet overigens erg denken aan die laatste formule: met zijn oranje kleuren en het winkelkarretje heeft het logo immers veel weg van dat van de Colruyt-dochter. Ook het concept, dat mikt op eenvoud en every day low price, neigt naar Colruyt.

Naar een hersegmentering?De opening van een tweede Easy Caddy-winkel in het naburige Melsele wijst erop dat Carrefour Belgium volop bezig is met het afteken en definiëren van een nieuw winkelconcept dat tot een hersegmentering zou kunnen leiden. Eerder werden drie duidelijke formules vastgelegd: market, express en hypermarkten, maar er blijven wel enkele grijze zones.

In termen van winkeloppervlakte: tussen 400 en 800 vierkante meter vinden we in het winkelpark van Carrefour België verschillende winkels waarvan het moeilijk is om ze in één van de bestaande vakjes te stoppen. Ook op het vlak van positionering is er een gat in de bestaande segmentering. No-nonsense winkels met een vereenvoudigd assortiment en een discount-touch vinden we momenteel immers niet terug in het portfolio van Carrefour Belgium. Het is zo dat wij het project rond Easy Caddy interpreteren: als een oefening om de bestaande formules tegen het licht te houden, en te kijken of alle winkels op hun plaats zijn in hun huidige formule.