Carrefour Market is de grootste in winkeloppervlakte

Carrefour Market

Carrefour Market is de meest aanwezige supermarktformule van België. De winkelformule heeft het grootste aantal vierkante meter winkeloppervlakte van het land, en heeft ook het meeste verkooppunten van alle foodretailers. Dat blijkt uit cijfers van winkelinformatiespecialist Locatus.

 

Locatus stelt elk jaar twee lijstjes op: een Top 100 die aangeeft welke formules de meeste verkooppunten hebben, en een andere Top 100 die toont welke formules de meeste winkelverkoopvloeroppervlakte hebben. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit beide lijstjes.

 

Banken

Als we kijken naar het aantal verkooppunten, zijn de banken alomtegenwoordig. Hoewel het aantal filialen de voorbije jaren met 4,4% is afgenomen, bestaat de top 6 van Locatus uitsluitend uit bankkantoren, met BNP Paribas Fortis op 1.

 

Meeste supermarkten: Carrefour Market

De meest vertegenwoordigde supermarkt is Carrefour Market, op plaats 12. Met 442 vestigingen is het de supermarktformule met het meeste vestigingen in ons land. Vorig jaar was dat nog Aldi, dat nu één vestiging minder heeft dan Carrefour Market. Renmans, de beenhouwerij die gewoonlijk naast Aldi ligt, staat op plaats 16 met 291 vestigingen. Lidl vinden we terug op plaats 17, met 290 winkels. Marktleider Colruyt staat pas op plaats 26 met 235 winkels, na Carrefour Express (plaats 25, 240 vestigingen). AD Delhaize heeft 214 winkels, goed voor een 31ste plaats, gevolgd door Proxy Delhaize met 204 supermarkten. De Delhaize-supermarkten vinden we pas terug op plaats 51, met 144 vestigingen.

 

U vindt de volledige lijst hier terug.

 

Meeste verkoopoppervlakte: weer Carrefour Market

Als we naar de Top 100 op basis van vloeroppervlak kijken, bestaat de top 10 vrijwel in zijn geheel uit supermarkten. De nummer één in termen van winkeloppervlakte is Carrefour Market, met 536.021 m2, gevolgd door Colruyt (384.140 m2) en Aldi (334.569). Delhaize en AD Delhaize staan op respectievelijk plaats 6 en 7 met 271.175m2 en 251.206 m2. Lidl bezet met 218.359 m2 winkelvloeroppervlakte de achtste plaats, gevolgd door Carrefour Hypermarkten (167.156 m2). “In de onderlinge ranking zien we het afgelopen jaar geen verschuiving, en ook het aantal winkelmeters is vrijwel hetzelfde gebleven”, zegt Locatus.

 

Opvallende stijger: Albert Heijn

De opvallendste verschuiving in de supermarktbranche dit jaar is Albert Heijn. De Nederlandse retailer is 21 plaatsen gestegen naar de 62ste plaats. AH heeft nu 28 filialen met een totale winkelverkoopoppervlakte van 38.220 m².

 

De volledige top 100 vindt u hier terug.

 

 


Wilt u een breder zicht op het Belgische retaillandschap? In maart wordt een retailposter meegestuurd met Gondola Magazine #206, die marktaandelen van de Belgische foodretailers en het aantal winkelpunten per retailer samenbrengt. Nog niet geabonneerd? Klik hier!

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen