Carrefour België blijft groeienDe groep Carrefour heeft vandaag 17 januari via een persbericht resultaten bekendgemaakt die overeenkwamen met de verwachtingen van de analisten. In 2012 kwam de jaarverkoop uit op 86,6 miljard euro, ofwel een lichte toename van 1% ten opzichte van het voorgaande jaar, die vooral te danken was aan de goede prestaties in de opkomende landen. De groep noteerde namelijk een groei van 4,8% van zijn omzet in Latijns-Amerika.

In het vierde kwartaal van 2012 noteerde Carrefour een omzet van 22,9 miljard euro, dat wil zeggen een groei van +0,8%.

In Frankrijk stegen de verkopen in het vierde kwartaal met 0,6%, met name dankzij de zeer goede prestaties van de buurtwinkels (+6,8% in vergelijkbare winkels en +4% zonder benzine) en aan de groei van de brandstofverkopen (die voor +1,5% bijdroegen aan de omzetgroei). De ontwikkeling van de Drives in Frankrijk gaat verder, waarbij het aantal verkooppunten aan het eind van het jaar op 205 kwam.

Daarentegen noteert de groep in Europa (buiten Frankrijk) een daling van 2,4% tegen de huidige wisselkoers met benzine en een daling van 3,4% zonder benzine. In Zuid-Europa en Polen is het effect van de consumptiedaling dit kwartaal significant. Spanje en Italië blijven in een neerwaartse trend: respectievelijk -6,8% en -6,5% zonder benzine.

In België noteert Carrefour een nieuwe stijging van zijn omzet (+3,4%) en bevestigt daarmee de goede dynamiek van de afgelopen kwartalen.

In Latijns-Amerika en Azië zet de groei van de groep zich voort met respectievelijk een verbetering van +4,8% en +5,6% tegen huidige wisselkoersen met benzine.

Carrefour heeft in het vierde kwartaal 266 winkels geopend of gekocht en komt daarmee voor heel 2012 op 836 nieuwe verkooppunten.