In de vernieuwde Carrefour Hypermarkt te Lille stuurt de LED-verlichting locatiegebaseerde aanbiedingen naar de smartphones van klanten. Ze hoeven daarvoor enkel een applicatie te downloaden. Het is de eerste keer dat dergelijk systeem in een supermarkt gebruikt wordt.

Een goed jaar geleden kondigde elektronicaproducent Philips al aan dat het aan een GPS-systeem voor supermarkten via LED-verlichting werkte. Ondertussen staat het systeem op punt en wordt het voor de allereerste keer ingevoerd in de gerenoveerde Carrefour Hypermarkt in winkelcentrum EuraLille in Lille, Frankrijk.

De Hypermarkt in Lille heeft zijn voorgaande fluorescentieverlichting vervangen door 2,5 kilometer energiezuinige Philips LED-verlichting die licht gebruikt voor het versturen van een locatiesignaal naar de smartphones van klanten, dat vervolgens een app aanstuurt voor het bieden van locatiegebaseerde diensten.

Via het Philips-systeem kan Carrefour haar klanten voorzien van nieuwe diensten, zoals hen de weg wijzen en helpen aanbiedingen te vinden in de 7.800 m² grote verkoopruimte. Daarnaast verlaagt de LED-verlichting het totale elektriciteitsverbruik voor verlichting van de hypermarkt met 50%.

“We zijn altijd op zoek naar innovaties die de navigatie door onze winkels vergemakkelijken en die voldoen aan de verwachtingen van onze klanten”, zegt Céline Martin, Directeur Commerciële Modellen en Innovatie voor de Carrefour-hypermarkten in Frankrijk. “Dankzij deze nieuwe toepassing, die gebruik maakt van Philips-technologie, kunnen we onze klanten in de EuraLille Carrefour nu een nieuwe dienst leveren die hen, als ze in de winkel zijn, in staat stelt snel hun voorkeursaanbiedingen op te zoeken of alle aanbiedingen in hun directe omgeving te bekijken. Een echt tijdbesparende dienst voor een stedelijk cliënteel!”

Hoe het werkt

De klant moet eerst en vooral de applicatie “Promo C’ou”, waarin de op cloud gebaseerde locatiedatabase van Philips geïntegreerd is, instaleren op zijn smartphone. Vervolgens verzenden 800 lineaire LED-armaturen via licht een unieke code die voor het menselijk oog onzichtbaar is, maar eenvoudig gedetecteerd kan worden door een smartphonecamera. 

Persoonlijk en interactief

“Wij zetten de toon met de connected winkelverlichting bij Carrefour”, zegt Gerben van der Lugt, Hoofd LED-gebaseerde positiebepaling bij Philips Lighting. “Ons connected verlichtingssysteem maakt het mogelijk winkelen te veranderen in een meer interactieve en persoonlijke ervaring. Tegelijkertijd stelt het winkeliers in staat zich te onderscheiden, de klantentrouw te verbeteren en nieuwe diensten aan hun klanten te verlenen.”